JEDNOTAŽKY 2 - 5. ročník

Předmět:
Ročník:
Kategorie:
Počet stran:
5
Velikost: 567.41 KB
Typ souboru: pdf
Prodávající:
Nahráno:
Naposledy upraveno:
10. 5. 2024
Sdílet:

Obsah materiálu: Sada 2 pracovních listů (celkem 12 jednotažek) včetně řešení k tematickému celku Data, informace, modelování pro 5. ročník – I-5-1-02 (popíše konkrétní situaci, určí, co k ní již ví, a znázorní ji), I-5-1-03 (vyčte informace z daného modelu). Využití učiva z oblasti modelování: model jako zjednodušené znázornění skutečnosti; využití obrazových modelů (myšlenkové a pojmové mapy, schémata, tabulky, diagramy) ke zkoumání, porovnávání a vysvětlování jevů kolem žáka

Cílová skupina: 5. ročník ZŠ

Metodické pokyny: Cílem použití těchto pracovních listů je rozvinout u žáků 5. ročníku dovednost práce s daty a informacemi za použití grafových úloh – tzv. jednotažek (nalezení cesty jedním tahem). Základem této oblasti je známý problém mostů v Královci popsaný již 1736 matematikem Leonhardem Eulerem.     

Žáci by měli v rámci řešení úloh v tomto pracovním materiálu najít základní vlastnosti těchto tzv. Eulerovských grafů – cestu jedním tahem lze nalézt pouze v případě, že každý vrchol grafu (bod obrazce) je sudého stupně (vychází z něj sudý počet čar) nebo je v grafu sudý počet vrcholů s lichým stupněm (vychází z něj lichý počet čar). Pokud je graf tvořený pouze vrcholy se sudým stupněm, je možné cestu jedním tahem začít v libovolném bodě, pokud obsahuje sudý počet vrcholů s lichým stupněm, je nutné začít cestu jedním tahem začít a skončit právě v tomto vrcholu. Oproti variantě pro 4. ročník se tentokrát jedná z pohledu teorie grafů o grafy orientované, tzn. že obsahují několik čar v orientovaných neboli jednosměrných. Výsledkem je zpravidla jednak menší počet správných řešení a jednak také složitější určení správné cesty vůbec. Tím podporuje vzdělávací materiál princip cyklické výuky.

Pracovní listy doporučuji vytisknout, zalaminovat, žáci s nimi následně pracují se stíratelnými fixy. Kontrolu správného řešení pak doporučuji provést frontálně na tabuli s projekcí příslušného grafu. Na přiložených řešeních je uvedena vždy jen jedna náhodně vybraná cesta. Alternativou zadání může být také forma zápisu cesty na tabuli ve formě číselné posloupnosti – žáci pak kontrolují, který kód cesty obsahuje správné řešení.

Další produkty od autora Milan Šatra

452836
Informatika
ZŠ – 2. STUPEŇ
Přípravy hodiny/lekce
Obsah materiálu: Komplex sedmi sad údajů (dat) včetně vzorových řešení dvou zadání ve formě příprav na výuku informatiky
49.00 Kč
281952
Informatika
SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Přípravy hodiny/lekce
Komplexní sbírka řešených úloh pro miropočítač BBC micro:bit, která je využitelná pro realizaci výuky informatiky
99.00 Kč
561082
Informatika
6., 7., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pracovních listy z oblasti algoritmizace a programování v online blokovém programovacím jazyku SCRATCH umožní žákům
35.00 Kč
331325
Informatika
4., 5.
Pracovní listy
Přestože se staly vzorové ŠVP na webu imysleni.cz jakýmsi nepsaným standardem pro výuky informatiky pro většinu škol
79.00 Kč
JEDNOTAŽKY 2 - 5. ročník JEDNOTAŽKY 2 - 5. ročník
Obsah materiálu: Sada 2 pracovních listů (celkem 12 jednotažek) včetně řešení k tematickému celku Data, informace, modelování pro 5. ročník – I-5-1-02 (popíše konkrétní situaci, určí, co k ní již ví, a znázorní ji), I-5-1-03 (vyčte informace z daného modelu). Využití učiva z oblasti modelování: model jako zjednodušené znázornění skutečnosti; využití obrazových modelů (myšlenkové a pojmové mapy, schémata, tabulky, diagramy) ke zkoumání, porovnávání a vysvětlování jevů kolem žákaCílová skupina: 5. ročník ZŠMetodické pokyny: Cílem použití těchto pracovních listů je rozvinout u žáků 5. ročníku dovednost práce s daty a informacemi za použití grafových úloh – tzv. jednotažek (nalezení cesty jedním tahem). Základem této oblasti je známý problém mostů v Královci popsaný již 1736 matematikem Leonhardem Eulerem.      Žáci by měli v rámci řešení úloh v tomto pracovním materiálu najít základní vlastnosti těchto tzv. Eulerovských grafů – cestu jedním tahem lze nalézt pouze v případě, že každý vrchol grafu (bod obrazce) je sudého stupně (vychází z něj sudý počet čar) nebo je v grafu sudý počet vrcholů s lichým stupněm (vychází z něj lichý počet čar). Pokud je graf tvořený pouze vrcholy se sudým stupněm, je možné cestu jedním tahem začít v libovolném bodě, pokud obsahuje sudý počet vrcholů s lichým stupněm, je nutné začít cestu jedním tahem začít a skončit právě v tomto vrcholu. Oproti variantě pro 4. ročník se tentokrát jedná z pohledu teorie grafů o grafy orientované, tzn. že obsahují několik čar v orientovaných neboli jednosměrných. Výsledkem je zpravidla jednak menší počet správných řešení a jednak také složitější určení správné cesty vůbec. Tím podporuje vzdělávací materiál princip cyklické výuky. Pracovní listy doporučuji vytisknout, zalaminovat, žáci s nimi následně pracují se stíratelnými fixy. Kontrolu správného řešení pak doporučuji provést frontálně na tabuli s projekcí příslušného grafu. Na přiložených řešeních je uvedena vždy jen jedna náhodně vybraná cesta. Alternativou zadání může být také forma zápisu cesty na tabuli ve formě číselné posloupnosti – žáci pak kontrolují, který kód cesty obsahuje správné řešení.
UUCZ-569551
Informatika>Pracovní listy>4.>5.
39.00