Spočítej algebraický výraz, najdi k němu výsledek a pokračuj dál, než složíš celý kruh.
Obsah
- 1. kruh: 14 příkladů, sčítání odčítání jednotlivých členů a mínus před závorkou,
- 2. kruh: 14 příkladů, roznásobování závorek čísly (kladnými/zápornými),
- 3. kruh: 14 příkladů, různé složitější i roznásobování závorky závorkou,
- strana A4 nakopírovaných desetiminutovek: (2 oddělení v každém 5 příkladů) shrnující 3 výše zmíněné kruhy,
- 4. kruh: 10 příkladů, výrazy se zlomky - převod na společný jmenovatel,
- 5. kruh: 10 příkladů, zlomky a smíšená čísla,
- strana A4 nakopírovaných desetiminutovek: (2 oddělení v každém 4 příklady ) shrnující poslední dva kruhy,
- řešení pro učitele.
Způsob práce
- vhodné jako samostatná práce, nebo do dvojice,
- dvě možnosti práce v hodině:
- žáci si rozstříhají kruh na příslušné dílky rozdělené čárkovanou čarou. Vyberou si libovolný příklad, kterým chtějí začít, třeba tím nejsnazším. Spočítají příklad a hledají výsledek (ústřižek), kterým by navázali, přiloží k sobě a mají další zadání příkladu, které spočítají a zase najdou výsledek a tak stále dokola.
- Žákům zadám předtištěný kruh, žáci kruh nerozstříhávají! Počítají a zapisují v jakém pořadí na sebe dílky kruhu navazují (např.: začnu-li u čísla 1, hledám další ústřižek se správným výsledkem, např. ústřižek s číslem 3, dále 8 atd...). Aby žáci věděli, který ústřižek použili, doporučuji, aby si již použitý ústřižek vybarvili, nebo škrtli číslo ústřižku.
- Kontrolou je, že pokud nenajdou výsledek, něco je špatně. Po spočítání úplně posledního příkladu se jim kruh uzavře a mají hotovo.