Spočítej algebraický výraz, najdi k němu výsledek a pokračuj dál, než složíš celý kruh. Obsahuje 4 obtížnosti. Ve druhé aktivitě žák doplňuje chybějící členy do vzorce.
Obsah (každý kruh 14 příkladů)
- 1. kruh: vzorce "na druhou", mínus před závorkou, roznásobení členem po umocnění,
- 2. kruh: obsahuje zlomky a desetinná čísla, vzorce "na druhou", mínus před závorkou, roznásobení členem po umocnění,
- 3. kruh: složitější úlohy, kombinace 1. a 2. kruhu,
- 4. kruh: sčítání, odčítání závorek po použití vzorce "na druhou",
- 14 příkladů s chybějícími členy - možné jako závěrečné procvičení,
- řešení pro učitele.
Způsob práce
- vhodné jako samostatná práce, nebo do dvojice,
- dvě možnosti práce v hodině:
- žáci si rozstříhají kruh na příslušné dílky rozdělené čárkovanou čarou. Vyberou si libovolný příklad, kterým chtějí začít, třeba tím nejsnazším. Spočítají příklad a hledají výsledek (ústřižek), kterým by navázali, přiloží k sobě a mají další zadání příkladu, které spočítají a zase najdou výsledek a tak stále dokola.
- Žákům zadám předtištěný kruh, žáci kruh nerozstříhávají! Počítají a zapisují v jakém pořadí na sebe dílky kruhu navazují (např.: začnu-li u čísla 1, hledám další ústřižek se správným výsledkem, např. ústřižek s číslem 3, dále 8 atd...). Aby žáci věděli, který ústřižek použili, doporučuji, aby si již použitý ústřižek vybarvili, nebo škrtli číslo ústřižku.
- Kontrolou je, že pokud nenajdou výsledek, něco je špatně. Po spočítání úplně posledního příkladu se jim kruh uzavře a mají hotovo.
- Ve druhé aktivitě žák doplňuje chybějící číleny algebraických výrazů. Tuto aktivitu shledávám náročnější a pro méně zdatné žáky byla tato aktivita příliš náročná.