Obsah materiálu: Dvojice pracovních listů včetně řešení k tematickému celku Data, informace, modelování – I-5-1-02 - popíše konkrétní situaci, určí, co k ní již ví, a znázorní ji, I-5-1-03 - vyčte informace z daného modelu. Využité učivo: data, informace: záznam dat s využitím čísla a tvaru, hodnocení získaných dat, vyvozování závěrů, kódování a přenos dat: využití značek, piktogramů, symbolů a kódů pro záznam informace, modelování: model jako zjednodušené znázornění skutečnosti; využití obrazových modelů (myšlenkové a pojmové mapy, schémata, tabulky, diagramy) ke zkoumání, porovnávání a vysvětlování jevů kolem žáka
Cílová skupina: 4.-5. ročník ZŠ
Metodické pokyny: Cílem použití těchto pracovních listů je rozvinout u žáků 4.-5. ročníku dovednost zpracování číselných dat v podobě kódů k vytvoření schématu ve čtvercové síti obsazení parkoviště dopravními prostředky. Základní pravidlo všech parkovišť je, že dopravní prostředky nesmí stát bezprostředně vedle sebe ani se dotýkat svými rohy. Číslo v políčku vyjadřuje, kolik stran čtvercového políčka bude obarveno. K vytvoření této vzdělávací aktivity mě přivedly aplikace a články o logických obrázkových křížovkách nonogramy. V pracovních listech vyjadřují čísla vždy počet obsazených čtverečků v řádku nebo sloupečku. Podle počtu křížků představují jednotlivé shluky křížků nákladní auto, autobus, osobní auto nebo motorku. Vytvořené úlohy by měly být pro žáky lehčí než klasické nonogramy.
Zadání pracovních listů doporučuji vytisknout, zalaminovat a žáky nechat vypracovávat s použitím stíratelných fixů.