Doplňte teorii o smyslové soustavě také o praktická cvičení, která žákům jejich smysly ještě více přiblíží. Laboratorní práce na téma smyslová soustava je vytvořena pro 9. třídu/kvintu nižšího gymnázia. V protokolu naleznou Vaši žáci celkem 8 různých úkolů zaměřených na poznávání smyslů, vytvoří si např. model ucha, zahrají si na degustátory a vytvoří chuťovou mapu jazyka nebo uvidí obraz tak, jak se reálně zobrazuje na sítnici.
Obsah materiálu:
- Laboratorní protokol – zadání úkolů pro žáky.
- Kartičky na stanoviště (obrázky na test barvocitu, zobrazení obrazu na sítnici a vnímání barev).
Jaké typy úkolů protokol obsahuje?
- Stanoviště č. 1: přenos zvukového signálu – úkolem žáků je vytvořit model ucha a zjistit, jakým způsobem se přenáší zvukové vlny.
- Stanoviště č. 2: kde se na jazyku nacházejí dané chutě? – úkolem žáků je vytvořit chuťovou mapu jazyka na základě ochutnávání různých chutí.
- Stanoviště č. 3: test barvocitu – žáci určují čísla na kartách, které se používají při zjišťování barvocitu.
- Stanoviště č. 4: důkaz slepé skvrny – žáci zjišťují, jak funguje slepá skvrna v oku.
- Stanoviště č. 5: jaký obraz vzniká na sítnici? – žáci pomocí camery obscury zjišťují, jaký obraz vzniká na sítnici.
- Stanoviště č. 6: zornicový reflex – žáci zjišťují, jak zornice reaguje na světlo.
- Stanoviště č. 7: vnímání barev – žáci zjišťují, jaké barvy naše oko primárně vnímá a jaké jsou doplňkové.
- Stanoviště č. 8: jak dobrý máš čich? – žáci čichem identifikují suroviny ve zkumavkách.