Soubor žahavci slouží jako soubor aktivit, který můžete se svými žáky použít jako opakování nebo jako krátké stanovištní aktivity na toto téma v hodině.
SOUBOR OBSAHUJE
- pravda/nepravda karty + řešení,
- čtyřsložkové karty – karty tvořeny přestavením vybraného zástupce žahavců, otázkami k ověření pochopení informací z krátkého textu, obrázkem a malou hádankou, kde na základě předaných informací poznají, o jakého zástupce žahavců se jedná,
- běhačka – krátká hra, která je tvořena 18 otázkami, kde mají žáci na výběr správnou odpověď, karta na běhačku, správné odpovědi pro učitele.
CO S MATERIÁLEM?
- pravda/nepravda karty: hru najdete na samostatné A4, kterou doporučuji vytisknout a zalaminovat. Poté materiál rozstříhejte po řádcích, první řádek „pravda/nepravda“ rozstřihněte uprostřed. Pod tabulkou na stránce je kontrola odpovědí, kterou odstřihněte v celku.
Skupince žáků dejte materiál pravda / nepravda na stůl. Jde o to, aby žáci tvrzení rozdělili podle toho, jestli jsou pravdivé nebo ne. Když budou mít aktivitu hotovou, můžete jim předat odstřihnutou část kontrola odpovědí a žáci si mohou sami zkontrolovat, jestli měli tvrzení správně nebo ne. U chybných odpovědí jsou v závorce i správné odpovědi ať dostanou žáci úplné odpovědi.
- čtyřsložkové karty: tuto aktivitu najdete na stránkách 4. a 5., aktivitu doporučuji vytisknout a zalaminovat, následně rozstříhat na jednotlivé kartičky.
Tuto aktivitu provádíme s dětmi v menších skupinách. Na začátku dětem rozdávám obrázky, pak následuje malé „kartáčkové“ povídání o vybraných zástupcích žahavců. Žáci na základě přečteného textu přiloží kartičky s textem pod daný obrázek. Pak nastupují na řadu kartičky, které obsahují k jednotlivým textům otázky, na které by po přečtení krátkých textu neměly být žádným problémem. Jako poslední část nastupuje kartička s malou „hádankou“ -> kdo jsem? Na těchto kartách žáci mají opět zopakované to, co už přečetli, viděli a odpověděli na otázky o žahavcích ale opět jinak. Výsledkem této aktivity, je pro každého zástupce vytvořit skupinku čtyř karet.
- běhačka: hru najdete na posledních stránkách, papír „běhačka“, který obsahuje čtyři tabulky (tento papír jen vytiskněte a nelaminujte, předpokládám, že ho děti na konci hry vyhodí), otázky 1-18, které vytiskněte, zalaminujte a nastříhejte, na úplně poslední stránce najdete správné odpovědi, které přidávám jako kontrolu.
Kartičky na běhačku vytiskněte a zalaminujte jenom jednou, není je to potřeba vícekrát. Jak ale postupovat 😊 Tyto kartičky 1-18 rozmístěte po třídě nebo jestli chcete pro zpestření i venku. Jednotlivci nebo dvojici dejte papírek s tabulkou. Děti ke hře potřebují něco na psaní. Úkolem dětí je odpovědět správně na otázky 1-18 a rozluštit tak heslo hry. Každá otázka obsahuje čtyři odpovědi a jednu správnou odpověď. Děti vyberou správnou odpověď na otázku a pak si zapíšou k číslu otázky do papírku písmeno, které se nacházelo u jejich vybrané odpovědi. Hra končí pro jednotlivce/skupinu v okamžiku, kdy žáci správně doplní všechna políčka v papírku „běhačka“.