Bacily - Třísložkové karty
Soubor plný barev a trochu popuštěné fantazie. U souborů se snažím využívat relevantní zdroje a pravdu nechat takovou, jaká je. U souboru Bacily je tomu ovšem trochu jinak, sami se můžete podívat....
Soubor obecně je zaměřen na rozvoj zrakového vnímání, grafomotoriky, logického uvažování, předmatematických představ a dalších nepostradatelných stránek při rozvoji dítěte.
V části zaměřené třísložkové karty naleznete celkem 13 stran materiálu:
- Plakát - plakát všech bacilů s názvy v barevné verzi
- Třísložkové karty - 10 barevných obrázků bacilů na kartách v různých provedeních - celkem 80 kartiček
- karty v souboru naleznete ve 4 variantách - malé i velké psací písmo a malé i velké tiskací
písmo ve fontu Times New Roman.
Jedná se o montessori aktivitu pro děti různých věkových kategorií. Karty jsou složeny ze tří složek: Karty s obrázkem a s názvem, karty s obrázkem a menší karty s názvem. Karta, na které je obrázek i název, může sloužit jako kontrolní nebo jako předloha. Také může být využita zejména u mladších dětí jako karta demonstrační. Dítko s kartami může pracovat i přesto, že neumí číst, děti které číst umí, mohou karty využít k nácviku psaní. Pole využití je širší než se zdá. U dětí tyto karty rozvíjí zrakové vnímání, logické uvažování, paměť či rozšiřují slovní zásobu.
Výukový potenciál souboru:
Tento soubor má výukový charakter v souladu s RVP PV s jehož pomocí můžete v rámci předškolního vzdělávání plnit vzdělávací cíle v rámci vzdělávacích rozvojových oblastí.
Příklad kompetencí
- Díky obecnému povídání k jednotlivým kartám získá dítě nové znalosti týkající se zdraví, nemoci a bacilů
- Při skládání karet se dítě učí nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje ingredience; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům
- Při výběru a skladbě si dítě zpřesňuje početní představy, užívá číselných a matematických pojmů, vnímá elementární matematické souvislosti - kolik dílků má a kolik třeba chybí ...
Příklad cílů
- Skládání jednotlivých drobných částí vede k rozvoji pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti jemné motoriky - koordinace a rozsahu pohybu, koordinace ruky a oka apod.
- Při skládání nastává osvojení si některých poznatků a dovedností, které předcházejí čtení i psaní, rozvoj zájmu o psanou podobu jazyka i další formy sdělení verbální i neverbální
- Spojení obrázku s textem a předlohou nabízí rozvoj, zpřesňování a kultivace smyslového vnímání, přechod od konkrétně názorného myšlení k myšlení slovně-logickému (pojmovému), rozvoj paměti a pozornosti, přechod od bezděčných forem těchto funkcí k úmyslným, rozvoj a kultivace představivosti a fantazie
Tisk je ideální ve velikosti A4, ale obrázky ani na papíru A5 zcela nezaniknou. Obrázky jsou vysoce kvalitní a je dobré je tisknout ve fotorežimu a dále i laminovat.