VODA - ČTENÁŘKÁ GRAMOTNOST
- Určeno žákům 3.-5 třídy
- Čtení o vodě podporuje metody kritického myšlení
- V materiálech jsou využity metody metody RWCT
Čtení o vodě je založeno na fázích E=evokace, U=uvědomění si významu nových informací a R=reflexe, kdy jsou jednotlivé fáze rozvíjeny různými metodami kritického myšlení
Materiál obsahuje:
💦 PRACOVNÍ LISTY
- Kde se vzala voda?
- Slaná voda
- Sladká voda
- Koloběh vody
- Voda a život
- Cesta z řeky do kohoutku
- Když chceme, aby byla voda zdravá
💦 STEZKU O VODĚ
💦 Shrnutí informací - metoda KMENY A KOŘENY
💦 Řešení
💦 Metodický list
- U každého pracovního listu je využita metoda, která vede žáky ke kritickému myšlení, učí je pracovat s textem.
- Soubor je stavěn tak, aby byly naplněny všechny fáze E-U-R .
- Naleznete zde metody RWCT, metodu V-CH-D, metodu Ano/Ne, metodu I.N.S.E.R.T., metodu kmeny a kořeny....
- Součástí materíálu je také stezka, kterou v závěru lekce můžete využít a zopakovat tak některé informace.
Jak s materiálem pracovat?
💦Úvod
- Než se pustíte do jednotlivých listů, vyzkoušejte s dětmi brainstorming.
- Téma VODA - zapisujeme na tabuli vše, co žáky k tomuto tématu napadne. V této fázi nehodnotíme pravdivost tvrzení. Všechny výroky zapisujeme. Teprve po ukončení odstraníme to, co je nevhodné. Jednotlivé výrazy si zapíšeme a po skončení lekcí čtení o vodě si vše můžeme zhodnotit (co jsme zjistili, co nás překvapilo, co si můžeme ještě dohledat)
💦Jednotlivé kapitoly (texty) o vodě
- Žáci si přečtou text - pod textem je vždy metoda vhodná k uvědomění informací.
- KDE SE VZALA VODA - Jako první zde žáci pracují s metodou Vím-Chci vědět - Dozvěděl jsem se:
- zde žáci vyplní první a druhý sloupec ještě než začnou číst, třetí sloupeček vyplní, jakmile si přečtou text.
- SLANÁ VODA, SLADKÁ VODA - na těchto PL je využita metoda ANO/NE.
-
- Zde žáci ještě před přečtením textu odpovídají v první sloupci ANO/NE.
- Poté si přečtou text.
- Následně na otázky odpovídají znovu, případně napíší odpověď, jak je to doopravdy.
-
- KOLOBĚH VODY, VODA A ŽIVOT, Z ŘEKY DO KOHOUTKU - v těchto kapitolách je využita metoda I.N.S.E.R.T.:
- Úkolem bylo metodou I.N.S.E.R.T roztřídit jednotlivé myšlenky. Nejprve myšlenky podtrhujeme, v dalších dvou PL je už žáci mohou vypisovat, případně znova podtrhnout nebo využít znaménka +, -, ?...
- Doplňujícím PL je text KDYŽ CHCEME, ABY BYLA VODA ZDRAVÁ. List vytiskněte oboustraně. Zde se žáci dozvědí, co můžeme dělat proto, abychom vodě pomohli. Na druhé straně si žáci udělají shrnutí k těmto myšlenkám, pomocí myšlenkové mapy.
💦Závěr
- Shrnutí všech informací o vodě. Zde je využita a popsána metoda kmeny a kořeny. Pomocí této metody s žáky shrnute veškeré zjištěné poznatky.
- Metoda je na této stránce konkrétně popsána. Jedná se o kooperativní činnost žáků, kdy si žáci upevňují získané informace a s těmito informacemi pak seznamují ostatní.