Co materiál obsahuje:
- Prezentace
- Metodika, která zahrnuje evokaci, uvědomění a reflexi.
- Tabulka pravidel změn souhlásek při stupňování (např. ck → čť, sk → šť). Pravidla si žáci sami vyvozují.
Konkrétní aktivity:
- Úvodní aktivita s obrázky – žáci si vyberou obrázek a zapisují přídavná jména, která je k němu napadnou. Poté společně určují mluvnické kategorie těchto přídavných jmen (druh, vzor, pád, číslo, rod).
- Určování kategorií – žáci pracují samostatně na určení mluvnických kategorií u tří přídavných jmen a následně porovnávají své výsledky.
- Stupňování přídavných jmen – učí se tvořit stupně přídavných jmen (např. těžký – těžší – nejtěžší), včetně nepravidelných tvarů (např. dobrý – lepší – nejlepší).
- Procvičování stupňování – žáci vyplňují 2. stupeň přídavných jmen na pracovním listu (tabulka , následně si zkontrolují správnost podle tabulky a zapíší pravidla pro změny souhlásek.
- Reflexe pokroku – pomocí semaforu pokroku žáci zhodnotí, jak se cítí ve své znalosti tématu a společně diskutují o tom, co by jim pomohlo, aby se posunuli na vyšší úroveň.