Materiál slouží jako podpůrný celek pro práci s tématem Pomněnkového dne (25. května) – dne
pohřešovaných dětí. Věnuje se jak reálným případům pohřešovaných dětí v ČR (přepis bez citací), tak širší
osvětě v oblasti osobního a online bezpečí. Zahrnuje úvodní informativní text, modelové scénáře určené pro
skupinovou práci a sadu komunikačních otázek k závěrečné diskuzi či reflexi.
Cílová skupina:
Žáci 2. stupně základní školy (11–15 let)
Materiál je možné využít v rámci třídnických hodin, výchovy ke zdraví, občanské výchovy, prevence sociálněpatologických jevů či projektových dnů.
Cíle práce s materiálem:
Seznámit žáky s významem Pomněnkového dne a problematikou pohřešovaných dětí.
Umožnit žákům citlivé setkání s reálnými případy dětí z ČR a podpořit empatii a porozumění.
Poskytnout přístupnou formou rady, jak jednat v nebezpečných nebo nejistých situacích – včetně těch z
online prostředí.
Vést k diskuzi, kritickému myšlení a schopnosti rozpoznat nevhodné chování.
Podpořit schopnost požádat o pomoc a znát dostupné kontakty a možnosti obrany.
Obsahová struktura:
1.Úvodní text – podrobně vysvětluje význam Pomněnkového dne, připomíná konkrétní případy dětí z ČR
(včetně Karolíny Plané), upozorňuje na rizika v online i reálném prostředí a poskytuje preventivní rady.
2.Modelové scénáře – příběhové situace zaměřené na rozpoznání nebezpečí při komunikaci online, práci se
soukromými daty, manipulací nebo vyvíjením tlaku. Slouží ke skupinové nebo třídní práci.
3.Komunikační otázky – sadu lze využít jako závěrečnou reflexi, rozmluvu v kruhu nebo samostatné psané
zamyšlení. Otázky pomáhají žákům vztáhnout téma k vlastnímu životu a upevnit si, jak mohou jednat v
případě ohrožení.
Možnosti práce s materiálem:
Práce s textem formou řízeného čtení a následné diskuze.
Rozdělení třídního kolektivu do menších skupin k práci se scénáři.
Použití komunikačních otázek pro samostatné nebo párové zamyšlení, případně jako podklad pro psaný
výstup.
Zapojení i do mezioborových projektů (např. propojení s mediální výchovou, informatikou nebo
výtvarnou tvorbou na téma bezpečí/důvěra).
Didaktická doporučení:
Vhodné je připomenout, že nebezpečí nehrozí pouze od neznámých osob, ale někdy i od lidí, které žáci
znají osobně (včetně vrstevníků).
Diskuzi lze rozšířit o témata důvěry, manipulace, identity na internetu nebo kyberšikany.
Doporučuje se vytvořit bezpečný prostor, kde mohou žáci sdílet zkušenosti beze strachu z posměchu.
Je možné zařadit připomenutí dostupných kontaktů (např. Linka bezpečí – 116 111, školní metodik
prevence, důvěryhodná dospělá osoba apod.).
25. 5. Pomněnkový den - text, aktivita ,,nebezpečí na internetu", komunikační otázky
Předmět:
Ročník:
Kategorie:
Počet stran:
13
Velikost: 3.11 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající Bc. Lucie Stanovská
Nahráno:
Naposledy upraveno:
10. 5. 2025
Další produkty od autora Bc. Lucie Stanovská
868118
Nezařazené k předmětu
3., 4., ZŠ – 1. STUPEŇ
Ostatní
Název hry: Úniková hra – Čarodějnické tajemství Cílová skupina: děti 1. stupně ZŠ (6–11 let) Délka hry: 45–60 minut
39.00 Kč
560914
Nezařazené k předmětu
MŠ, MŠ - předškoláci, 1.
Lapbook
Lapbook na téma Světový den včel je určen pro MŠ nebo první ročníky ZŠ. Obsahuje grafomotoriku, počítání, vývojové fáze
30.00 Kč
835997
Český jazyk - čtení
3., 4., ZŠ – 1. STUPEŇ
Ostatní
Čtení + vědomostní stezka s tajenkou Průběh aktivity Tento materiál je rozdělen do dvou částí: Čtení informačního textu
35.00 Kč
962257
Český jazyk - čtení
3., 4., ZŠ – 1. STUPEŇ
Běhací diktát
Tento pracovní list je určen k seznámení žáků 1. stupně se svatým Václavem a se státním svátkem 28. září. Děti si text
39.00 Kč






