Den vítězství 8. května - text, skutečný příběh Hany Bradyové a tematické aktivity

Kategorie:
Počet stran:
12
Velikost: 1.07 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající Bc. Lucie Stanovská
Nahráno:
Naposledy upraveno:
6. 5. 2025
Sdílet:

Téma: 8. květen – Den vítězství, konec 2. světové války, holokaust a příběh Hany Bradyové

Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ (doporučeno 7.–9. ročník)

Doporučená délka výuky: 2 vyučovací hodiny (možno rozdělit)

Cíle aktivity

  • Seznámit žáky s historickým významem 8. května jako dne konce 2. světové války v Evropě.
  • Vysvětlit klíčové pojmy jako nacismus, holokaust, osvobození, odpor, odvaha, paměť.
  • Přiblížit žákům skutečný příběh oběti – Hany Bradyové – a skrze něj rozvíjet empatii, porozumění a kritické myšlení.
  • Podpořit schopnost práce s historickým textem a porozumění čtenému.
  • Rozvíjet dovednosti vyvozování, hledání souvislostí a formulování názorů.

Obsah materiálů

  • Vysvětlující text: Konec války, 8. květen, role občanů, význam paměti.
  • Příběh Hany Bradyové: Originálně převyprávěný životní příběh dívky zavražděné v Osvětimi.
  • Otázky k hlavnímu textu (bez i s řešením).
  • Otázky k příběhu Hany (bez i s řešením).
  • (Volitelné) Námět na tvůrčí reflexi: dopis Haně / výtvarná práce / projekt.

Doporučený průběh hodiny (možno upravit):

Hodina 1 – Porozumění tématu

  • Společné čtení nebo tiché čtení textu k 8. květnu (možno zkrátit dle potřeby).
  • Diskuse – vedená otázkami (viz pracovní list).
  • Skupinová/individuální práce s otázkami – kontrola dle řešení.

Hodina 2 – Osobní rovina a příběh Hany

  • Čtení příběhu Hany Bradyové (doporučeno nahlas).
  • Reflexe – co je na příběhu nejsilnější?
  • Práce s otázkami – individuálně nebo ve dvojicích.
  • Závěrečná aktivita:
    • Dopis Haně do minulosti (empatie).
    • Výtvarné ztvárnění „co by si žák zabalil do svého kufru“.
    • Krátké video / výklad o Terezíně či Osvětimi (např. od Paměti národa – dle možností školy).

Pomůcky a technika

  • Vytisknuté pracovní listy nebo práce online.
  • Přístup k interaktivní tabuli či projektoru (volitelně).
  • Papíry, pastelky/fixy, pokud zařadíte výtvarnou aktivitu.

Náměty na rozšíření / mezioborové propojení

  • Výtvarná výchova: Kufr Hany – co bych si zabalil já?
  • Občanská výchova: Co je svoboda, jak se projevuje, co ji ohrožuje dnes?
  • Dějepis: Podrobnější výklad nacismu a okupace ČSR.
  • Český jazyk: Psací aktivita – dopis, deníkový zápis, zamyšlení.

Závěrem

Materiály vedou žáky k hlubšímu pochopení významu 8. května i holokaustu skrze konkrétní osud dítěte. Příběh Hany pomáhá mladým lidem vnímat historii nikoli jako data, ale jako lidské osudy.

Doporučuji vést výuku v citlivé, podpůrné atmosféře a ponechat prostor pro individuální reakce.

Další produkty od autora Bc. Lucie Stanovská

613693
Český jazyk
1., 2., ZŠ – 1. STUPEŇ
Domino
Materiál slouží k procvičení a upevnění určování pádů podstatných jmen a kategorií sloves. Je vhodné do hodin i např
40.00 Kč
758794
Nezařazené k předmětu
3., 4., ZŠ – 1. STUPEŇ
Ostatní
Tento materiál přináší ucelené informace o masopustu, jeho historii, tradicích a současném slavení, a je určen žákům 1
35.00 Kč
517665
Nezařazené k předmětu
Domino
Soubor obsahuje aktivity k upevnění a procvičení názvů a poznávání jarních rostlin. Vhodné do MŠ. Materiál je složen z
35.00 Kč
606354
Nezařazené k předmětu
MŠ, Školní družina, ZŠ – 1. STUPEŇ
Výzdoba třídy
Materiál obsahuje demonstrační karty měsíců a ročních období. Slouží k výzdobě třídy.
35.00 Kč
Den vítězství 8. května - text, skutečný příběh Hany Bradyové a tematické aktivity Den vítězství 8. května - text, skutečný příběh Hany Bradyové a tematické aktivity
Téma: 8. květen – Den vítězství, konec 2. světové války, holokaust a příběh Hany BradyovéCílová skupina: 2. stupeň ZŠ (doporučeno 7.–9. ročník)Doporučená délka výuky: 2 vyučovací hodiny (možno rozdělit)Cíle aktivitySeznámit žáky s historickým významem 8. května jako dne konce 2. světové války v Evropě.Vysvětlit klíčové pojmy jako nacismus, holokaust, osvobození, odpor, odvaha, paměť.Přiblížit žákům skutečný příběh oběti – Hany Bradyové – a skrze něj rozvíjet empatii, porozumění a kritické myšlení.Podpořit schopnost práce s historickým textem a porozumění čtenému.Rozvíjet dovednosti vyvozování, hledání souvislostí a formulování názorů.Obsah materiálůVysvětlující text: Konec války, 8. květen, role občanů, význam paměti.Příběh Hany Bradyové: Originálně převyprávěný životní příběh dívky zavražděné v Osvětimi.Otázky k hlavnímu textu (bez i s řešením).Otázky k příběhu Hany (bez i s řešením).(Volitelné) Námět na tvůrčí reflexi: dopis Haně / výtvarná práce / projekt.Doporučený průběh hodiny (možno upravit):Hodina 1 – Porozumění tématuSpolečné čtení nebo tiché čtení textu k 8. květnu (možno zkrátit dle potřeby).Diskuse – vedená otázkami (viz pracovní list).Skupinová/individuální práce s otázkami – kontrola dle řešení.Hodina 2 – Osobní rovina a příběh HanyČtení příběhu Hany Bradyové (doporučeno nahlas).Reflexe – co je na příběhu nejsilnější?Práce s otázkami – individuálně nebo ve dvojicích.Závěrečná aktivita:Dopis Haně do minulosti (empatie).Výtvarné ztvárnění „co by si žák zabalil do svého kufru“.Krátké video / výklad o Terezíně či Osvětimi (např. od Paměti národa – dle možností školy).Pomůcky a technikaVytisknuté pracovní listy nebo práce online.Přístup k interaktivní tabuli či projektoru (volitelně).Papíry, pastelky/fixy, pokud zařadíte výtvarnou aktivitu.Náměty na rozšíření / mezioborové propojeníVýtvarná výchova: Kufr Hany – co bych si zabalil já?Občanská výchova: Co je svoboda, jak se projevuje, co ji ohrožuje dnes?Dějepis: Podrobnější výklad nacismu a okupace ČSR.Český jazyk: Psací aktivita – dopis, deníkový zápis, zamyšlení.ZávěremMateriály vedou žáky k hlubšímu pochopení významu 8. května i holokaustu skrze konkrétní osud dítěte. Příběh Hany pomáhá mladým lidem vnímat historii nikoli jako data, ale jako lidské osudy.Doporučuji vést výuku v citlivé, podpůrné atmosféře a ponechat prostor pro individuální reakce.
UUCZ-872107
Český jazyk>Dějepis>Pracovní listy>8.>9.>ZŠ – 2. STUPEŇ
39.00