Také se snažíte o to, aby byli žáci co nejvíce aktivní? Aby své získané vědomosti uplatňovali ve svůj prospěch? Aby se nad situacemi zamýšleli a snažili se srozumitelně komunikovat? Pak jsou tyto pracovní listy právě pro vás.
Nabízím třetí sérii pracovních listů, které se zabývají třemi literárními žánry - dívčím románem, románem pro chlapce a detektivní literaturou. Pracovní listy jsou navrženy tak, aby do nich žáci zapisovali poznámky před čtením, během čtení i po čtení či po prolistování knih. Kromě pracovních listů žáci využívají uměleckou literaturu pro děti a mládež v zastoupení vybraných tří žánrů. Doporučuji zajistit přístup k internetu, který by se žákům k některým úkolům na PL mohl hodit. Žáci pracují s již dosaženými vědomostmi, na které staví vědomosti nové.
Soubor obsahuje:
- podrobně rozepsaný průvodní list,
- 3 pracovní listy v barevném i černobílém provedení
- řešení pracovních listů (vzhledem k individuálním možnostem a práci s knihami se mohou jednotlivé odpovědi lišit)
- řešení nabízí také tipy na četbu
Hodina se nese celkově v pozitivním duchu s volným pohybem po třídě/v knihovně a také komunikací mezi spolužáky, u které je však obzvláště potřeba klást důraz na ztlumenou hlasitost projevu a respektování ostatních. Otázky nevybízí pouze k psaným odpovědím, ale také k ústnímu sdílení. Hlavními aktéry jsou žáci, učitel je jakýmsi koordinátorem či pomocníkem. Rozhodně není cílem žákům diktovat nějaké odpovědi, ba naopak. Otázky jsou formulovány a stavěny tak, aby byli žáci schopni pracovat samostatně, popř. své odpovědi konzultovat se spolužáky.
- Na každý pracovní list je potřeba vyhradit alespoň 2 vyučovací hodiny, aby se žáci stihli s knihami seznámit i prostřednictvím čtení + čas na samotnou prezentaci. V mých hodinách pracují dívky na dívčím románu a chlapci na románu pro chlapce. Po dvouhodinovém bloku se dávají dohromady všechny holky a vytváří početnou skupinu. Stejné uskupení vytvoří i chlapci. Společně se třetí hodinu domluví na struktuře prezentování, rozdělí si role, nachystají si nejlepší odpovědi na otázky z PL. Čtvrtou hodinu probíhá prezentace obou žánrů. Poté společně sdílíme hlavní rozdíly mezi romány pro dívky a chlapce.
- Na detektivní literatuře pracují všichni žáci.