Pro koho: druhý stupeň ZŠ
Formy výuky: práce ve dvojicích, skupinová práce, samostatná práce, práce celé třídy
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro první a druhý stupeň ZŠ
Návrh metodického postupu
- Každý žák obdrží kartičku s pojmem a má za úkol najít k sobě dvojici. Nesmí prozradit dané slovo, musí se ho pokusit nějakým způsobem (verbálně nebo nonverbálně) popsat. Tímhle způsobem se žáci rozřadí do dvojic.
- Ve dvojicích PRACOVNÍ LIST (význam slov, pravopisná správnost).
- KARTY S OBRÁZKY: Jeden žák je vybrán jako pozorovatel, ostatní se pohybují po třídě a chovají se jako věci/zvířata na obrázku. Mají za úkol vydávat pouze danou hlásku. S pomocí hlásky musí tvořit takové zvuky, aby je pozorovatel/pozorovatelé mohli identifikovat. Jakmile pozorovatel někoho rozpozná, sám si vezme další kartičku a pozorovatelem se stává rozpoznaný. Takhle neustále dokola, dokud jsou k dispozici další kartičky. Jakmile kartičky nejsou, tak se všichni rozpoznaní stávají pozorovateli.
- (Několik prázdných kartiček navíc - možno doplnit o vlastní podněty).
- Rozdělení kartiček s obrázky na samohlásky a souhlásky, souhlásky dále na tvrdé, měkké a obojetné.
- Žáci si ponechávají své kartičky s obrázky a jsou náhodně rozděleni do několika skupin. Jejich úkolem je pokusit se z hlásek poskládat slovo (tak, jak se vyslovuje) a s pomocí písmen ho zapsat. Pokud se nedaří, mohou skupiny hlásky po vzájemné dohodě měnit. Měla by vzejít diskuze na téma: Které hlásky jsou slabikotvorné?
- Zápis do pracovního listu, jehož část může sloužit jako zápis do sešitu.