Název materiálu: Deník školy v přírodě
Cílová skupina: žáci 2.–5. ročníku ZŠ
Délka trvání: během celého pobytu školy v přírodě
Forma práce: individuální práce žáků, reflektivní listy, pozorování, jazykové výstupy, pohybové a badatelské aktivity
Hlavní cíle deníku
- Podpora sebereflexe žáků a uvědomění si vlastního prožitku, emocí i pokroku.
- Propojení zážitků z pobytu v přírodě s klíčovými kompetencemi (zejména sociální a personální, občanské, pracovní a k učení).
- Naplnění očekávaných výstupů z RVP napříč vzdělávacími oblastmi (viz níže).
- Podpora tvořivosti a komunikace v různých formách (psané, výtvarné, neverbální).
- Zachycení jedinečných zážitků, které lze využít jako podklad pro následné aktivity ve výuce (prezentace, výstavy, slohové práce).
Napojení na RVP ZV
Deník je strukturován tak, aby pokrýval průřezová témata a podporoval klíčové kompetence. Zahrnuje prvky z těchto vzdělávacích oblastí:
1. Člověk a jeho svět
- poznávání přírody a její ochrana
- orientace v okolí a v mapě
- mezilidské vztahy a začlenění v kolektivu
2. Jazyk a jazyková komunikace
- vyprávění podle osnovy a obrázků
- popis (např. zvířete, místa)
- psaní vzkazů, pohlednic, vedení deníku
3. Matematika a její aplikace
- praktické počítání v přírodě (krokování, bojovky, slovní úlohy)
- pozorování a zaznamenávání počasí
4. Umění a kultura
- výtvarná tvorba z přírodních materiálů
- záznam zážitků obrazem (malba, koláž)
5. Člověk a zdraví
- pohybové aktivity, rekordy, orientace
- reflexe zdravého stravování
- základy první pomoci
6. Průřezová témata
- Osobnostní a sociální výchova
- Environmentální výchova
- Mediální výchova