Na základě pozorování počasí žáci vyhodnotí, zda pro tuto zimu platí či neplatí pranostiky s ní spojené.
Materiál obsahuje:
9 pranostik pro pozorování (každá na samostatném listu);
Tabulky pro zaznamenávání počasí v prosinci, lednu, únoru (varianta i pro přestupný rok);
Návod na vyhodnocení pranostik pro žáky;
6 kulatých obrázků jako ukázka pro zaznamenávání do tabulek (barevná i černobílá varianta);
Písmena na nadpis k vybarvení (PLATÍ ZIMNÍ PRANOSTIKY?)
Vše (kromě návodu na vyhodnocení) vyvěsíme ve třídě. Průběžně zaznamenáváme počasí do tabulek. Na začátku dubna pranostiky ve skupinách vyhodnotíme - formou plakátu, lapbooku, článku do školního časopisu atp.
PRANOSTIKY:
Jaký listopad - takový březen;
Studený listopad - zelený leden;
Mrzne-li na Kateřinu, na Barboru prší;
Když v první adventní neděli nastane daleko široko krutá zima, potrvá čtyři neděle;
Jaké je počasí na sv. Barboru, takové bývá až do Vánoc;
Svatý Mikuláš splachuje břehy (pršívá);
Neopadá-li v říjnu listí ze stromů, bude tuhá zima;
Sněží-li v říjnu, bude měkká zima;
Svatý Martin přijíždí na bílém koni