Tento soubor obsahuje:
- Návod pro využití prostorových grafů s několika doporučeními
- Kartičky s číslicemi a zkratkami VH a VV
- 30 souvětí určených na rozbor pomocí prostorových grafů
- Námět na zařazení reflexe
- Klíč pro žáky k průběžné kontrole
- Přehled druhů VV a významových poměrů
- Fotografie – jak vypadá prostorový graf v praxi
Prostorové grafy jsou určeny pro žáky 6. a 7. ročníku zejména na určování vět hlavních a vedlejších a pro žáky 8. a 9. ročníku na určování druhů VV a významových poměrů mezi VH. Jedná se o vzdělávací materiál pro ZŠ. Rozvíjí klíčové kompetence podle RVP ZV - komunikativní, k učení, k řešení problémů, pracovní. Cílem je procvičování a upevňování učiva ZŠ, další informace k výukovému materiálu jsou uvedeny níže.
Doporučuji dělat prostorové grafy např. na chodbě nebo na větší ploše. Žáky rozdělte do skupin, doporučuji do dvojic, aby bylo zajištěno, že si co nejvíce žáků procvičí dané učivo a zároveň se mohou ve dvojicích poradit se spolužákem a naučit se spolupracovat.
Každá skupina si vybere jedno souvětí, kartičky s číslicemi a kartičky se zkratkami VH a VV, popř čistý papír. Dále bude každá skupina potřebovat nějaké psací potřeby.
Žáci pod dané souvětí naznačí stavbu souvětí pomocí kartiček s číslicemi a zkratkami VH a VV, vazby naznačí pomocí psacích potřeb (např. pastelek) – obdobně, jako by napsali rozbor souvětí na papír či na tabuli.
V případě určování druhů VV a významových poměrů mezi VH mohou žáci na čistý papír připsat k daným VV nebo k danému poměru mezi VH odpovídající název.
Žáci si kontrolují správný rozbor podle klíče – každý žák tak obdrží ihned po jeho rozboru zpětnou vazbu. Učitel jen dohlíží a případně vybízí žáky ke zdůvodnění nebo vysvětluje nejasnosti. Poté si žáci vyberou další souvětí a opět provedou stejným způsobem rozbor a následnou kontrolu.
Před použitím je nutné kartičky pouze vytisknout a rozstříhat, dále vytisknout souvětí. Do každé skupiny doporučuji vytisknout každou číslici a např. 5 kartiček se zkratkami VH a 5 kartiček se zkratkami VV. Souvětí lze vytisknout hromadně na jeden list nebo každé souvětí zvlášť na samostatný papír. Pro opětovné použití je vhodné kartičky zalaminovat. Skupinám žáků je vhodné vytisknout také klíč, podle kterého provádí po každém svém rozboru sami kontrolu.
Žáci prostřednictvím této aktivity zapojí pohyb a prostorovou představivost, spolupráci se spolužákem, zodpovědný přístup. Výsledkem je přemýšlení o skladbě vět a lepší pochopení vztahům mezi větami (rozbor souvětí).
Ze zkušenosti vím, že žákům po několika určování pomocí prostorových grafů činí mnohem menší problémy řešit rozbory na papír, popř. v testu, a to i žákům s SPU.
Nejen žákům s SPU je možné poskytnout jako kompenzační pomůcku přehled druhů VV a významových poměrů.
Žáci se prostřednictvím této hry učí také samostatnosti, zodpovědnosti a spolupráci.