Tento výukový materiál obsahuje třicet krátkých kouzelných příběhů s vánoční tematikou, které jsou vytvořeny tak, aby rozvíjely čtenářskou gramotnost žáků 3. – 5. třídy. Cílem těchto příběhů je podpořit u žáků schopnost čtení s porozuměním, tvořivého myšlení a literární tvořivosti.
Každý příběh končí otevřeným koncem, což dává žákům možnost zapojit svou fantazii a dotvořit závěr příběhu dle vlastních nápadů. Prostřednictvím tohoto úkolu si žáci procvičují:
- Porozumění textu: Žáci se učí chápat význam příběhu, rozpoznat hlavní myšlenku a kontext, aby mohli vymyslet logické pokračování.
- Tvořivé psaní: Příběhy slouží jako inspirace k rozvíjení vlastního psaného projevu a tvorby.
- Vyjadřování: Žáci trénují formulaci svých myšlenek a rozšiřují svou slovní zásobu.
- Spolupráci (volitelně): Příběhy mohou sloužit i jako základ pro skupinovou práci, při které žáci společně diskutují a vytvářejí vlastní verzi závěru.
Doporučený postup práce s materiálem:
- Úvodní čtení: Příběh přečtěte společně nahlas, případně ho žákům rozdělte k samostatnému čtení.
- Diskuze: Po přečtení příběhu můžete s žáky krátce diskutovat o tom, co si myslí, že se stane dál, a co je v příběhu zaujalo.
- Tvorba závěru: Žáci vytvoří závěr příběhu buď formou písemnou, nebo ústní. Mohou také své příběhy ilustrovat.
- Prezentace: Nechte žáky své příběhy sdílet s ostatními. Prezentace může probíhat formou čtení, dramatizace nebo ilustrací.
- Reflexe: Po ukončení aktivity diskutujte o tom, jak se příběhy lišily a co nového se žáci naučili.
Přínosy pro rozvoj žáků:
Práce s materiálem pomáhá žákům rozvíjet schopnosti, které jsou zásadní pro jejich další vzdělávání:
- Kreativní a kritické myšlení.
- Schopnost vytvářet vlastní příběhy s návazností na děj.
- Umění sdílet myšlenky a naslouchat názorům druhých.
- Posílení čtenářských dovedností a zájmu o literaturu.
Tento materiál je vhodný pro různé formy výuky – může být využit při hodinách čtení, slohu, ale i jako vánoční aktivita, která žákům přinese radost z tvoření.