Milé kolegyně a kolegové,
moc mě baví vymýšlet příběhy a přetvářet je tak, aby byly blízké dětem, které zrovna učím.
V tomto materiálu používám jména svých žáků a sleduji jejich reakce, když jim příběh čtu nebo si ho čteme tak, že ho promítnu na tabuli, případně vytisknu do dvojic.
Proto Vám do materiálu přikládám i formu textu bez jmen dětí, abyste si je třeba před kopírováním doplnili, podle jmen dětí z Vaší třídy. Miluji svou práci a je mi velkou motivací, když mi píšete i své nápady na materiály, na které nemáte sami čas tvořit. Moc děkuji za Vaši přízeň. Stále mi přibývá Vás, vlastně učitelských kamarádů a kamarádek. Tak snad i tento materiál Vám všem udělá radost.
Děkuji
L. :-)
Didaktický popis materiálu pro učitele:
Materiál „Tajemství rozbitého vajíčka“ je komplexní vyučovací balíček, který propojuje čtení s porozuměním, práci s textem, ilustrací a příběhem. Je vhodný pro žáky 1. stupně, především ve 2.–4. ročníku. Hlavním cílem je rozvoj čtenářské gramotnosti, porozumění textu, logického myšlení, slovní zásoby a emocionálního vnímání příběhu.
Složení materiálu:
1. Příběh – Tajemství rozbitého vajíčka:
Autorský příběh s velikonoční tematikou zasazený do školního prostředí. Obsahuje napětí, záhadu a jemné morální poselství. Hlavními hrdiny jsou děti z 3.B, které připravují jarmark a zažijí nečekanou událost spojenou s vyklubáním kachňátka. Text je psán jazykem blízkým dětem a je rozdělen do přirozených scén, které podporují porozumění děje.
2. Pracovní list – Čtení s porozuměním:
Obsahuje 10 otevřených otázek, které vedou žáky k zamyšlení nad textem, hledání důležitých informací a uvědomění si vztahů mezi postavami. Pracovní list je vhodný pro samostatnou nebo párovou práci.
3. Klíč pro učitele:
Součástí je řešení všech otázek z pracovního listu pro snadnou kontrolu nebo společnou reflexi ve třídě.
4. Originální ilustrace:
Velkým přínosem tohoto materiálu jsou ručně kreslené digitální ilustrace vytvořené přesně na míru příběhu. Obrázky mají jednotný výtvarný styl připomínající pastelky a akvarel. Děti se na ilustracích setkají s hrdiny příběhu, scénami ze třídy, školního jarmarku, ředitelny i farmy. Obrázky podněcují dětskou představivost, usnadňují porozumění ději a pomáhají s rekonstrukcí příběhu.
5. Pexeso – Obrazová osnova příběhu:
Ilustrace slouží také jako karty do obrazového pexesa. Každá kartička představuje jednu klíčovou scénu z příběhu. Pexeso je možné využít jako základ pro vyprávění příběhu, tvoření vět, shrnutí děje nebo dramatizaci.
Způsoby využití ve výuce:
• Práce s příběhem jako s celkem – čtení nahlas, po částech nebo samostatně.
• Diskuze o pocitech postav, přemýšlení nad chováním dětí.
• Řešení pracovního listu samostatně nebo ve dvojicích.
• Vyhledávání informací v textu a jejich porovnání s ilustracemi.
• Hraní pexesa jako podpůrné aktivity k procvičení příběhové posloupnosti.
• Výtvarná inspirace – děti mohou domalovávat vlastní scény nebo vytvářet nové pexesové kartičky.
Materiál je navržen tak, aby přirozeně rozvíjel čtenářství, empatii a radost z příběhu. Díky originálním ilustracím se děti do příběhu snadno vcítí a učitelé získávají silný vizuální nástroj pro oživení výuky.
Mgr. Libuška Sudová - PRIMAÚČA
www.primauca.cz