Tento materiál nabízí učitelům kompletní, prakticky zpracované přípravy na dvě vyučovací hodiny zaměřené na asertivitu a techniky odmítání, které zapojí žáky do smysluplných aktivit, diskusí a reflexí.
Co materiál obsahuje:
1.Kompletní příprava na dvě vyučovací hodiny:
- Podrobný plán pro dvě třídnické nebo osobnostní výchovné hodiny zaměřené na techniky odmítání, asertivitu a práci s vrstevnickým tlakem.
- Struktura hodin je jasně rozvržena do tří částí: úvod, aktivita a reflexe, přičemž každá část obsahuje konkrétní pokyny pro učitele, jak hodinu vést.
2.Metodika pro učitele:
- Obsahuje přesné pokyny pro učitele, jakým způsobem vést diskusi, jak zadávat aktivity a jak moderovat reflexi po aktivitách.
- Přesná formulace přímé řeči učitele, což umožňuje snadnou aplikaci bez nutnosti vlastní improvizace.
3. Aktivity pro žáky:
- Náladoměrka a další úvodní aktivity, které pomáhají navodit vhodnou atmosféru.
- Skupinové a párové aktivity, při kterých žáci zkoumají různé techniky odmítání. Tyto aktivity jsou propojené s praktickým tréninkem asertivního chování.
4. Připravené materiály:
- Kartičky s různými situacemi pro scénky, které obsahují jak vhodné tak nevhodné techniky odmítnutí.
- Pracovní listy pro individuální reflexi a pro skupinovou práci
5. Reflexe a diskuse:
- Každá hodina obsahuje diskusi a následnou reflexi, během které se žáci zamýšlejí nad tím, jak odmítnutí ovlivňuje vztahy s ostatními, jaké techniky odmítnutí jsou vhodné, a proč je někdy odmítnutí tak těžké.
- Reflexe také zahrnuje hlubší přemýšlení o tom, jak různé techniky mohou být použity v reálných situacích a jaké jsou rizika a přínosy každé techniky.
6. Závěrečný transfer do života:
- Žáci jsou na konci hodin vyzváni, aby jednu z technik odmítnutí, kterou se během hodin naučili, zkusili aplikovat v reálné situaci během následujícího týdne.
- Na další hodině se žáci dělí o své zkušenosti s aplikací techniky, sdílejí své úspěchy a výzvy, a společně reflektují, jak tyto dovednosti mohou uplatňovat i nadále.