Obsah materiálu: Rozsáhlá tabulka s fiktivními školskými údaji o žácích a jejich výsledcích školního testování pro téma Informační systémy v předmětu Informatika.
Cílová skupina: 8.-9. ročník ZŠ + SŠ
Metodické pokyny: Rozsáhlá tabulka (150 záznamů) s fiktivními osobními a studijními výsledky žáků 2. stupně ve 4 různých obtížnostních variantách v provedení zadání pro žáky a řešení pro vyučující:
IS-filtrování a řazení – zadání 0.xlsx – prostá datová tabulka s údaji využitelná pro nácvik filtrování, řazení a vizualizace pomocí podmíněného formátování (Zvýrazni žákyně 7. ročníku, které dosáhli aspoň 50% úspěšnosti v testu z matematiky. Urči průměrnou úspěšnost chlapců 8. a 9. ročníku v testu z AJ. apod.)
IS-filtrování a řazení – zadání 1.xlsx – prostá datová tabulka s údaji využitelná pro nácvik filtrování, řazení a vizualizace pomocí podmíněného formátování. Tabulka je připravená s novými sloupci, ve kterých je nutné určit pořadí žáků ve škole (funkce RANK.EQ). Kromě otázek na úspěšnost lze v tomto případě přidávat také otázka na pořadí (Vyhledej všechny žákyně 6. a 7. ročníku v tesu z ČJ a seřaď je vzestupně podle pořadí).
IS-filtrování a řazení – zadání 3.xlsx – datová tabulka s údaji využitelná pro nácvik filtrování, řazení a vizualizace pomocí podmíněného formátování. Tabulka je připravená s dalšími souhrnnými tabulkami pro statistiku jednotlivých tříd. Pro výpočet těchto údajů se používají podmíněné součty, maxima, minima a počty (COUNTIF, COUNTIFS, SUMIFS, MAXIFS, MINIIFS). Extrémně výhodné je používání pojmenovaných oblastí (Vzorce – Správce názvů). Nyní lze zadávat také otázky týkajících se statistiky jednotlivých tříd (podmíněné formátování, filtrování, řazení).
IS-filtrování a řazení – zadání 3.xlsx – datová tabulka s údaji využitelná pro nácvik filtrování, řazení a vizualizace pomocí podmíněného formátování. Tabulka je připravená s dalšími souhrnnými tabulkami pro statistiku jednotlivých tříd, které jsou umístěné na zvláštním listu. Žáci se tak seznamují a procvičují tvorbu vzorců napříč listy. Opět je významné použití pojmenovaných oblastí.