Žáci procvičují dělení desetinným číslem s úkolem zjistit hodnoty BMI a podle tabulky rozmezí společně vytvoříme graf BMI hodnot. BMI = hmotnost (kg)/(výška(m)*výška(m))
Obsah
- strana formátu A4 s otázkami, informacemi o BMI a ukázka o jeho nepřesnosti,
- podrobný popis pro učitele způsobu práce s materiálem a ukázkový příklad na společné řešení s žáky,
- 6x tabulka pro jednu konkrétní výšku člověka a 11 hmotností, pro které žáci počítají BMI, dle rozmezí BMI určují do jaké kategorie BMI spadá a později barevně společně zaznamenáváme do lehkého grafu,
- řešení pro učitele.
Způsob práce
- Žáci ve třídě utvoří dvojice.
- Skupiny se rozpočítají na 1., 2., 3., ... 6. Potřebujete 6 skupin, všem 1. skupinám přiřadím výšku 150cm, všem druhým 160cm atd ... všechny výšky: 150, 160, 170, 180, 190, 210 cm. Ideálně pokud máte pro každou výšku alespoň 2 skupiny, pak si navzájem mohou výpočty zkontrolovat. Každá dvojice bude počítat BMI pro jednu konkrétní výšku!! Samozřejmě jedna dvojice může počítat i pro více výšek.
- Výšku 200 cm nedávám nikomu, na té si společně ukážeme průběh celého výpočtu a zjištění barvy.
- Podle skupin rozdám tabulky s předtištěnými váhami a výškami.
- Uděláme společně zkušební příklady pro 200cm, určujeme BMI a barvu křížku,
- Samostatně ve dvojici zjišťují BMI pro jednu danou výšku a postupně zvyšující se váhu,
- Mezitím učitel načrtne dvě kolmé osy, do kterých vyznačí hmotnost (kg) a výšku (cm). Doporučuji načrtnou větší obrázek, později do něj bude u tabule kreslit více žáků najednou.
- Až žáci dopočítají, spojí se dohromady s druhou skupinou, která počítala BMI pro stejnou výšku a zkontrolují si své výsledky.
- Ukázali jsme si jak zaznamenáváme barevné křížky z již spočítaného zkušebního příkladu pro výšku 200 cm.
- Pak jsem k tabuli volala skupiny 150cm a 180cm, 160cm a 190cm, 170cm a 210cm. Úmyslně tyto výšky, aby se žáci k tabuli vešli. Postupně na tabuli z křížků vznikaly barevné sloupečky.