Soubor je určen pro práci s dětmi od 3 - 7 let. Najdete zde pracovní listy a aktivity pro ty nejmenší i pro děti s OŠD.
vzdělávací materiál je určen na rozvíjení zrakové percepce v oblasti vnímání barev.
Vnímání barev je oblast, která se u dětí rozvíjí postupně. Dítě by do mateřské školy mělo vcházet povědomím o základních barvách (červená, žlutá, zelená a modrá). V průběhu docházky do školky se učí další barvy a její odstíny. S barvami se setkávají každý den, proto je vhodné barvy již od nejmenšího věku pojmenovávat správnými názvy, a ne zástupnými slovy (sluníčková, travičková, srdíčková apod.), která se mohou dětem posléze těžko přeučovat.
Pracovní list a aktivity:
č.1 - POZNÁVÁNÍ A PŘIŘAZOVÁNÍ BAREV
- obrázky vystřihněte a zalaminujte společně s barevnými puntíky. Nejprve mají děti za úkol barevné puntíky pojmenovat a následně přiřadit stejně barevné obrázky. Pro starší děti je zda varianta s černobílými obrázky. Mladším dětem dejte základní barvy a poté můžete postupně barvy přidávat (růžová, hnědá, oranžová). Pokud děti přiřadí černobílý obrázek k jiné barvě, ale správně si to odůvodní, nebereme to jako chybu. S obrázky můžeme pracovat i tak, že se dětí budeme ptát jakou má obrázek obrázek barvu- budete tím procvičovat aktivní znalost barev. Dále jsou zde i tabulky s názvem barev, a děti mají přikládat obrázky na správný list papíru
č.2 - JAKOU BARVU MÁ OBRÁZEK?
- děti mají za úkol najít všechny obrázky, které budou mít stejnou barvu a tou barvou je vybarvit. U starších dětí můžete následně procvičovat i počty do 5.
č.3 - OBRÁZEK HLEDÁ SVOU BARVIČKU
- zde jsou opět dvě varianty. v lehčí jsou pouze 4 obrázky se základními barvami a v těžší je obrázků 7. Děti mají za úkol přiřadit obrázek ke správné barvičce
č.4 - MÍCHÁNÍ BAREV
- demonstrační obrázky
- je vhodné, s dětmi zkoušet míchání barev názornou formou
č.5 - KTEROU BARVIČKU POTŘEBUJEME K NAMÍCHÁNÍ
- tento úkol má tři varianty. První varianta je, že děti přikládají pouze jednu barvičku, která jim chybí k namíchání. Těžší varianta je, že ví výslednou barvičku, a mají přiřadit barvy, které jsou potřeba. Třetí varianta je, že znají barvičky k namíchání a mají přiřadit, která barvička vznikne
- pro zlehčení můžete dát dětem temperové barvy a děti mohou zkoušet
č.6 - PŘIŘAĎ TVAR DO SPRÁVNÉHO VÝŘEZU
- děti zde mají za úkol přiřadit vystřižené barevné tvary do správného výřezu na stejně barevném tvaru. Děti zde mohou pojmenovávat tvary i barvy
č.7 - PRÁCE S TABULKU
- děti mají za úkol přiřadit do jednotlivých okýnek správně barevný tvar
- děti si mohou do tabulky tvary i nakreslit
č.8 - KOLÍČKOVÁNÍ
- aktivita, která rozvíjí jemnou motoriku (práce s kolíčkem), vnímání barev, poznávání geometrických tvarů i matematickou pregramotnost
- děti mají za úkol připnout kolíček ke správnému číslu a pojmenovat tvar i barvu
č.9 - SUDOKU
- v tabulce, rozdělené na 4 chlívky po 4 políčkách jsou vždy 4 různé obrázky. Děti mají doplnit obrázky do celé tabulky tak, aby v řadě ani v sloupci nebyly dva obrázky stejné
- je zde těžší i lehčí varianta
- doporučuji obrázky k doplnění vytisknout vícekrát, aby děti nepracovaly vylučovací metodou
č.10 - POSTŘEHOVÁ HRA
- Mezi dvěma kartami je vždy jeden shodný symbol a děti musí co nejrychleji určit, který symbol to je. Vyhrává ten, kdo se nejdříve zbaví všech karet.
- Hra je vhodná pro2-3 hráče
- celkem je zde 13 kartiček