Obsah
- celkem 60 příkladů, které na sebe jako had navazují.
- 1. obtížnost: 12 + 12 příkladů, příklady typu: (8 + 2) · 2 - 10 =
- 2. obtížnost: 9 + 9 příkladů, příklady typu: 4· (48:8)-3·4-(7+4)=
- 3. obtížnost: 9 + 9 příkladů, příklady typu: 8−12:[2·(6-3)]+2·(2+1)=
Způsob práce
- Doporučuji žákům předem říci, kterým příkladem mají začít - snadněji se pak učiteli hledá chyba, protože jako učitel vím, jak na sebe příklady navazují.
- Principem je, že po spočítání jednoho příkladu je jeho výsledek začátkem druhého. Např. vyjde-li mi u 10 - 5 : 5 + 2 = 11; vím, že následující příklad musí začínat číslem 11, tedy pokračuji úlohou na začátku s číslem 11, tedy: (11 - 2) : 3 + 5 = ... atd.
- Žáci pracují samostatně, dle vlastního tempa a mají okamžitou kontrolu. Pokud nenajdou navazující příklad = někde udělali chybu. Někdo spočítá vše, někdo jen polovinu.
- Cvičení končí zacyklením příkladů, když žák začne opětovně procházet ve stejném pořadí zadané úlohy.
- K dispozici nabízím rozložení příkladů ve dvou sloupečcích = zadání, kde příklady řeší "jako hada" do sešitu. Nebo jako sloupeček, kde výpočty provádí přímo do vytisknutého zadání. Zadání v jednom sloupečku svádí žáky k řešení od shora dolů, kde se ztrácí smysl automatické kontroly v podobě navazování úloh, proto doporučuji namnožit dvousloupečkové zadání a nechat žáky počítat do sešitů. U dalších úrovní jsou komplikovanější příklady, proto je žádoucí počítat do sešitu.