Předmět: česká jazyk
Použití: 1. stupeň ZŠ
Než začnete s materiálem pracovat:
• stránky vytiskněte a zalaminujte,
• nastříhejte na jednotlivé karty/kartičky,
• pracovní listy libovolně nakopírujte žákům.
Tento soubor obsahuje hned několik aktivit. Prosím, věnujte pozornost tomu, co tisknete :)
Soubor obsahuje:
- Demonstrační karty ve velikosti A5 (24 ks)
- Demonstrační malé kartičky (24 ks)
- Nápisy – pozitivní chování a negativní chování (2 ks)
- Fajfky a křížky pro děti (15 + 15 ks)
- Palce nahoru a palce dolů (15 + 15 ks)
- Různé pracovní listy
Návrhy práce s materiálem:
- Diskuse – žáky posadíme do kruhu a učitel ukazuje velké A5 karty. Probíhá diskuse žáků. Karty poté můžeme přiřadit ke kartě s nápisem pozitivní chování nebo negativní chování.
- Učitel vždy umístí jednu A5 kartu na koberec. Každý žák má jednu fajfku a jeden křížek (součástí souboru), který ke kartám přikládá. Sám tedy vyhodnocuje, kam by dané chování zařadil.
- Každý žák si vylosuje jednu kartu a povídá, co si o ní myslí. Co vidí, jak by se v dané situaci zachoval, co by zlepšil. Poté opět může přiřadit ke kartě s nápisem.
- Pracovní listy – zvláště u starších žáků již můžeme diskusi spojit se slohem/psaním. Každý má tak šanci se vyjádřit. Soubor obsahuje i „prázdné listy“, kde žáci sami mohou vymyslet a nakreslit pozitivní či negativní chování. Součástí je i PL na porovnávání dvou obrázků.
- Každý žák dostane jednu kartu. U velkých karet mazacím fixem udělá fajfku nebo křížek podle toho, kam by chování zařadil. Následuje diskuse. U malých karet může mazacím fixem zakroužkovat buďto palec nahoru nebo palec dolů. Takto pak žáci mohou karty používat i samostatně, ve dvojicích či ve skupinách.
Kartičky jsou skvělé, pokud si s žáky na začátku roku tvoříte pravidla. Prosím, berte a vědomí, že každý může obrázek vnímat jinak. Každý žák je jiný a stejně tak jeho přemýšlení je jiné. Proto je u každého obrázku nutná diskuse. Zařazení do pozitivního či negativního chování není vždy jednoznačné.
Rozhodně děti nekárejte za jejich názor. Vysvětlujte si, ptejte se. U negativního chování se zaměřte na nápravu.