PODROBNÉ PŘÍPRAVY: (60 STRAN)
Práce s klasickými lidovými pohádkami (80,-)
15 pohádek:
- Hrnečku, vař!
- Čert a Káča
- Dlouhý, Široký a Bystrozraký
- O Smolíčkovi
- Tři zlaté vlasy děda Vševěda
- Sněhurka a sedm trpaslíků
- Červená Karkulka
- Perníková chaloupka
- Tři prasátka
- O veliké řepě
- O Koblížkovi
- O neposlušných kůzlátkách
- O Budulínkovi
- Sůl nad zlato
- Dvanáct měsíčků
OBSAH:
- MOTIVACE: zajímavé uvedení do pohádky
- PRÁCE S TEXTEM: porozumění, otázky, diskuse, rýmování
- JAZYKOVÉ AKTIVITY: rozvoj slovní zásoby, vyjadřování
- POHYBOVÁ A DRAMATICKÁ ČÁST: napodobování postav, pohybové hry
- VÝTVARNÉ A HUDEBNÍ ČINNOSTI: kreslení, tvoření, rytmizace
- PROPOJENÍ S DALŠÍMI VZDĚLÁVACÍMI OBLASTMI
- REFLEXE: sdílení pocitů, ponaučení z pohádky
Hlavním cílem práce s pohádkou v mateřské škole je podpora celkového rozvoje dítěte v různých oblastech. Pohádka je výborným prostředkem k rozvoji řečových dovedností, představivosti, emocí, hodnotového vnímání a sociálních kompetencí. Konkrétní cíle mohou zahrnovat:
1. Jazykový a řečový rozvoj
• Rozšíření slovní zásoby.
• Porozumění textu a schopnost ho reprodukovat.
• Rozvoj vyjadřovacích schopností (vyprávění, dramatizace).
2. Rozvoj myšlení a představivosti
• Podpora fantazie a tvořivého myšlení.
• Hledání souvislostí mezi příběhem a reálným světem.
• Posilování logického a příčinného uvažování.
3. Rozvoj emoční inteligence
• Pochopení emocí postav a jejich prožívání.
• Učení se empatii a vnímání hodnot (dobro x zlo).
• Reflexe vlastních pocitů a zkušeností.
4. Sociální a morální rozvoj
• Upevňování etických hodnot (spravedlnost, přátelství, pomoc druhým).
• Osvojení si pravidel chování skrze pohádkové postavy.
• Podpora sociálních dovedností prostřednictvím dramatizace nebo společné diskuze.
5. Podpora estetického vnímání
• Vnímání krásy jazyka a literatury.
• Rozvoj vztahu k četbě a kultuře.
• Kreativní zpracování pohádky (výtvarné, hudební, dramatické aktivity).
Práce s pohádkou by měla být interaktivní a prožitková, aby děti nejen pasivně naslouchaly, ale také se aktivně zapojovaly a objevovaly její významy prostřednictvím hry, dramatizace, tvoření nebo diskuzí.
Jedná se o vzdělávací materiál do MŠ. Lze vytisknout jako brožuru.