OBSAH:
- karty s pravidly třídy a jejich popisem
- soubor komunikačních karet pro učitele
- soubor obrázků s dobrým a špatným chováním bez smajlíků
- karty se smajlíky
soubor obrázků s dobrým a špatným chováním se smajlíky
Nastavení pravidel třídy je velmi důležitá součást pro pocit bezpečí. Povídejte si s dětmi, co obrázky budou znamenat. Malé děti si je při vizualizaci lépe zapamatují.
Šetřete svůj hlas a při překročení pravidel použijte ukázání obrázku, aby dítě vědělo, o co zrovna jde.
Nastavte si i pravidla manipulace s kartami v jednotlivých částech třídy. Kartu může použít kdykoli kdokoli. Stačí ji ukázat kamarádovi, popřípadě dovysvětlit, musí se vždy uklidit na místo odkud byla vzata.
Děti se učí nápodobou. Pokud tedy karty budete na začátku často používat vy, dáte tak dětem praktický návod, jak s kartami pracovat a zachovávat pohodu ve třídě.
Ke kartám je připojen bodový popis. Méně a stručně je někdy více. Popis je pouze inspirační. Pokud potřebujete pravidla jinak pojmenovat, učiňte to. Děti si je svážou s vizuální podobou karty.
KOMUNIKAČNÍ KARTY – pomůcka pro učitele a asistenty
Karty slouží zejména pro děti s narušenou komunikační schopností, ale využijete je i pro všechny ostatní děti ve třídě. Zejména v době, kdy už nebudete chtít opakovat pokyny. Stačí ukázat obrázek a počkat, až děti zareagují.
U dětí s PAS, VD (vývojová dysfázie), mentálním postižením, ADHD a dětí s poruchami chování, kartičky spolehlivě nahrazují dlouhé pokyny. Dítě si slovní pokyn vizualizuje a my ho můžeme připomínat bez dlouhých vět (Péťo, teď děláme toto. Lucinko, teď je potřeba tohle. Kájo, koukni se, co máš udělat. Pepíku – a poklepat prstem na kartu aj.)