Tento lapbook je navržen tak, aby podpořil žáky v rozvoji sebehodnocení a sebereflexe, což jsou klíčové dovednosti pro jejich osobní růst a úspěch ve škole i v běžném životě. Materiál je určen pro žáky 1. stupně ZŠ a nabízí prostor pro zamyšlení nad tím, co se jim daří, kde mají rezervy a co by chtěli zlepšit. Děti si ponechají lapbook ve třídě do konce školního roku. Na konci roku, po vyplnění si jej mohou odnést domů nebo nechat jako reflexi na začátek vyšší třídy.
Obsah lapbooku
Lapbook obsahuje několik aktivit a nástrojů, které umožňují dětem lépe reflektovat jejich pokroky a zážitky ze školního roku:
1. Otázky k sebehodnocení:
Děti odpovídají na otázky zaměřené na různé aspekty jejich školního života, jako jsou pokroky v učení, vztahy ve třídě nebo cíle. Otázky k sebehodnocení jsou rozděleny na 1. i 2. pololetí.
Příklad otázek:
- Co se mi letos povedlo?
- Na co jsem pyšný/pyšná?
- Co bych chtěl/a zlepšit?
2. Pětilístek:
Pětilístek je tvořivá aktivita, která pomáhá dětem shrnout jejich myšlenky jednoduchým způsobem. Můžete ho zařadit jako shrnutí jejich pocitů o škole nebo o konkrétním pololetí.
Jak na pětilístek:
- Jedno podstatné jméno: Co vystihuje jejich školní rok? (např. škola, učení, radost).
- Dvě přídavná jména: Jaké to bylo? (např. zábavné, náročné, pilné).
- Tři slovesa: Co dělaly? (např. učil/a se, zlepšoval/a, pomáhal/a).
- Věta o čtyřech slovech: Shrnutí v jedné větě (např. Učení mě hodně bavilo.).
- Jedno shrnující slovo: (např. pokrok, radost, úspěch).
Tuto aktivitu lze zařadit na závěr práce s lapbookem.
3. Myšlenková mapa:
Myšlenková mapa podporuje vizuální a tvůrčí přístup k sebereflexi. Děti si kolem centrálního tématu "Já ve škole" vytvoří větve a doplní je vlastními myšlenkami.
Návrhy větví do mapy:
- Co mi šlo nejlépe? (např. psaní, čtení, malování, matematika).
- Co mě bavilo? (např. kreslení, projekty, hry s kamarády).
- Co chci zlepšit? (např. soustředění, rychlost práce, chování).
- Moje cíle: (např. naučit se rychleji číst, více pomáhat).
4. Kapsy s dalšími aspekty sebehodnocení: Kapsy s nadpisy si žáci složí a nalepí. Na prázdné kartičky si vyplní svou odpověď a vloží do obálky. Na konci roku budou mít žáci v každé obálce dvě kartičky.
Mapa může být v lapbooku vytvořena jako rozkládací část, kde děti kreslí nebo píší své odpovědi.
Možnosti práce s lapbookem:
- Individuální práce: Každé dítě si svůj lapbook přizpůsobí a zaplní podle svých zkušeností a pocitů.
- Práce ve skupině: Děti mohou sdílet své odpovědi, vzájemně se inspirovat a podpořit.
- Závěr školního roku nebo pololetí: Lapbook může sloužit jako připomínka jejich úspěchů a pokroku.
Věříme, že tento materiál nabídne nejen zábavnou formu reflexe, ale i prostor pro zamyšlení nad vlastními úspěchy, pocity a cíli do budoucna.