Téma: Umění ve veřejném prostoru, místně zakotvené učení
🎯 Ročník: 8. třída
🕒 Délka hodiny: 90 minut
👩🏫 Forma výuky: prezenční i distanční
📁 Součást materiálu:
- metodický list (2x A4)
- prezentace (11 snímků)
- návod k realizaci (1x A4)
Co tento materiál nabízí?
Ucelenou přípravu pro dvouhodinovku výtvarné výchovy s přesahy do občanské výchovy, která vede žáky k tvůrčímu vyjádření, rozvoji prostorové představivosti a aktivnímu zamyšlení nad veřejným prostorem.
Tato výtvarná aktivita propojuje prostorovou tvorbu s občanskou výchovou, podporuje tvůrčí myšlení, vizuální gramotnost a schopnost prezentovat vlastní názor. Žáci vytvoří vlastní 3D model sochy, představí ho spolužákům, obhájí svůj návrh a společně diskutují o významu umění ve veřejném prostoru.
Lekce je koncipována tak, aby rozvíjela nejen výtvarné dovednosti, ale i kritické myšlení, schopnost argumentace a estetické vnímání.
Co si žáci osvojí?
✔️ základní pravidla prostorové tvorby a modelování
✔️ práci s objemem a proporcemi
✔️ schopnost výtvarně vyjádřit myšlenku
✔️ dovednost prezentovat a obhájit vlastní návrh
✔️ vnímání role umění ve veřejném prostoru
Proč zařadit do výuky?
Tato lekce podporuje propojení výtvarné výchovy s mezipředmětovými vazbami (občanská výchova, jazyk a komunikace), nabízí prostor pro individualizaci výuky a zároveň podporuje diskusi o hodnotách a vkusu ve veřejném prostoru. Vhodná je také pro jako součást projektového vyučování. Ocení ji ti, kdo rádi pracují s principem místně zakotveného učení.
🌍 Průřezová témata dle RVP:
- Výchova demokratického občana (VDO) – žáci diskutují o veřejném prostoru, učí se naslouchat druhým a formulovat vlastní názor.
💡 TIP: Výsledky práce žáků lze vystavit formou školní výstavy nebo virtuální galerie (např. na webu školy nebo na sociálních sítích školy). V rámci hodiny lze realizovat anonymní hlasování ve školy nebo prezentaci návrhů před vybranými učiteli, v malých obcích i před zastupiteli.
🎁 Děkuji za zakoupení materiálu – věřím, že bude praktickým pomocníkem při výuce a inspirací pro vaši třídu. Stačí stáhnout a začít pracovat. Ověřeno opakovaně v 8. ročníku, ale lekci zvládnou i mladší či starší žáci.
Sylva