Materiál obsahuje 32 kartiček známých osobností s jejich údaji jako je celé jméno, datum narození, národnost a jazyky, kterými hovoří. Jedná se např. osobnosti: Barack Obama, Leonardo DiCaprio, Daniel Craig, Lionel Messi, Robert Downey jr., Karel Gott apod.
S materiálem se dá pracovat několika způsoby:
1) Hra na „občanky“ – najdi stejnou dvojici/ skupinu
a. žáci se ptají na jména – What’s your name?
b. kdy má dotyčný narozeniny – When is your bithday?
c. lze přidat i propojení s matematikou, kdy žáci musí spočítat věk – How old are you?
d. ptají se na národnost – What is your nationality?
e. lze se ptát i na stát, odkud pochází – žáci uvádějí podle národnosti – Where are you from?
f. ptají se na ovládané jazyky – What languages do you speak?
Podle odpovědí se žáci řadí do skupin či dvojic. Samozřejmostí je, že si kartičky neukazují. Pro tyto aktivity je to jejich „občanka“. Lze nastavit pravidla, že opravdu hledají svoji dvojici, poté se musí doptat dalšími upřesňujícími otázkami.
2) Zjisti informace od spolužáků
Žáci mají každý jinou kartičku, poté zjišťují a do tabulky zapisují údaje zjištěné od spolužáků. Zde lze velice vhodně diferencovat obtížnost, přidáním či ubráním počtu spolužáků, od kterých mají informaci zjistit. Údaje vyplňují do tabulky se stromem. Do prvního sloupečku si žáci píší reálná jména spolužáků. Do dalších zjištěné informace z kartiček. Pro správné napsání některých méně známých jmen žáci budou muset použít hláskování.
3) Hra na vízovou kancelář
Žáci utvoří skupiny po 4-5 žácích. Jeden ze skupiny bude policejní úředník. Ten se ptá na údje z formuláře, jméno např. vyhláskuje apod. Jiné dny se žáci v roli úředníka střídají. Ostatní žáci jsou zájemci o občanství ve fiktivní zemi. Spolu s úředníkem, který se jich vyptává na údaje z formuláře. Po vyplnění „žadatel“ zkontroluje a podepíše se (vyplní dolní řádek). Ostatní spolužáci kontrolují a poslouchají. Při živější třídě lze hrát jeden na jeden.
Zvídavější žáci mohou na internetu zjistit další informace o dané osobnosti, pokud jí neznají a poté s nimi seznámit spolužáky.
Jedná se o vzdělávací materiál pro ZŠ.
Materiál rozvíjí dle RVP:
- CJ-5-2-01 se zapojí do jednoduchých rozhovorů
- CJ-5-2-02 sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat
- CJ-5-2-03 odpovídá na jednoduché otázky týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat a podobné otázky pokládá
- CJ-5-4-02 vyplní osobní údaje do formuláře
Klíčové kompetence:
- Kompetence komunikativní – naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje
- Kompetence komunikativní – rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění
- Kompetence komunikativní – využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi
- Kompetence sociální a personální – účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce
- Kompetence pracovní - využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost, činí podložená rozhodnutí o dalším vzdělávání a profesním zaměření