Soubor obsahuje pracovní listy vhodné k procvičování a opakování pravopisu na druhém stupni. Lze využít jako pětiminutovky, dobrovolné domácí úkoly nebo bonusovou práci pro body za aktivitu.
Cvičení jsou specifická v tom, že na rozdíl od běžných procvičování pravopisu dávají žákům z velké části možnost nejenom předvést, co už umí, ale také
ukázat, že si umí pravopisné jevy zdůvodňovat.
Materiály mohou částečně zasahovat i do gramatiky (především syntaxe).
Obsah:
- diktáty naruby (žáci tvoří vlastní diktát dle zadaných kritérií)
- pracovní listy propojující procvičování pravopisu se slohovým cvičením
- doplňovací cvičení
- zdůvodňování pravopisných jevů
Témata:
- vyjmenovaná slova
- velká písmena
- psaní n a nn
- skupiny bě, pě, vě, mě
- předpony s-, z-, vz-
- pravopis cizích slov
- koncovky jmen i sloves
- shoda podmětu s přísudkem aj.
Jedná se o vzdělávací materiál pro ZŠ.
Materiál pomůže žákům upevnit tyto kompetence:
- kompetence k učení:
- vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení,
- vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě,
- operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy,
- poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich,
- kompetence k řešení problémů:
- vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému,
- samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy,
- ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů,
- kompetence pracovní:
- používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky,
- využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost.