Vzdělávací materiál pro 2. stupeň základní školy
Co zkusit učit tak, aby si žák učivo vyvodil sám? V souboru naleznete přesný návod v jednotlivých bodech k problematice přívlastku v takové podobě, aby jeho význam pochopil žák sám. Nebudete muset diktovat, že se přívlastek váže na jméno a ani to, jak se na něho ptáme. Nechte to na žácích. Sami si na základě příkladů uvědomí, na jakém principu přívlastek funguje. Pojmy jako "shodný" a "neshodný" jim zmíníte. Bude to však až poté, co si žáci sami vyskloňují ve všech pádech "dřevěný stůl" a "stůl ze dřeva", popř. jiné slovní spojení. Až přijdou na rozdíly, můžete se k nim přidat v roli koordinátora, doptávat se, upřesňovat.
Materiál zahrnuje:
- co je to přívlastek, jak ho uvědoměle užívat
- dotváření příběhů (neshodné, shodné přívlastky)
- zábavné shrnutí - myšlenkové mapy (různé varianty)
- psaní e-mailu - vysvětlení učiva nemocnému kamarádu, který učivo ještě nezná
- přívlastek několikanásobný a postupně rozvíjející (příběh tukana a plameňáka)
- přívlastek volný a těsný
- vedlejší věty přívlastková + graf (práce s textem, obrázky, oprava chyb v navozeném prostředí, samostatná tvorba vět v navozeném prostředí, skupinová práce)
- možné řešení
Kompetence
- K učení
- vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby;
- řídí vlastní učení; operuje s obecně užívanými termíny;
- samostatně pozoruje a experimentuje, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry
- K řešení problému
- vyhledá informace vhodné k řešení problému;
- kriticky myslí
- Komunikativní
- formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory;