Tento vzdělávací materiál je uzpůsoben tak, aby si žáci dostatečně procvičili řazení slov mezi jednoznačná, mnohoznačná a homonyma. Úkoly na kartičkách jsou formulovány tak, aby jejich podoba korespondovala se zadáním na přijímacích testech z českého jazyka na střední školy.
Součástí je:
- průvodní list,
- terminologie na rozstříhání a vlepení do sešitu,
- zadání - 20 úkolů (práce se slovy i širším textem),
- podrobné řešení i s vysvětlením.
Formulace zadání:
- Rozhodněte o každé z následujících dvojic vět, zda jsou výrazy vyznačené v nich tučně homonymy (A), nebo ne (N).
- Rozhodněte o každé z následujících vět, zda výraz vyznačený v ní tučně odpovídá slovu jednoznačnému (A), nebo ne (N), pokud lze využít i v jiném významu.
- Rozhodněte o každém z následujících tvrzení, zda je pravdivé (A), či nikoliv (N).
- Která z následujících možností obsahuje alespoň jedno slovo jednoznačné?
- Která z následujících možností obsahuje/neobsahuje homonyma?
- Ve které z následujících možností najdeme/nenajdeme mnohoznačné slovo?
Která z následujících dvojic slov obsahuje pouze homonymní vztah? (zaměřeno na nepravá homonyma, tj. homofony)
- Materiál lze tisknout černobíle. Vysvětlivky v řešení jsou vyznačeny červeně, proto na těchto stranách doporučuji volit barevný tisk.
- Materiál můžete promítat na dataprojektoru a řešit úkoly společně, ve skupinách, individuálně. Je jen na vás, jakou organizaci pro práci s tímto materiálem zvolíte.