Tento materiál je navržen tak, aby žákům pomohl pochopit důležitost 17. listopadu 1989 a událostí Sametové revoluce. Žáci se seznámí s klíčovými symboly a hodnotami, které k této události patří a rozvíjejí schopnost vyjadřovat své názory na téma svobody. Pracovní list podporuje kritické myšlení a kreativitu.
Co materiál obsahuje:
- text o 17. listopadu – stručně popisuje situaci v Československu
- běhací čtení – žáci hledají kartičky se slovy a doplňují je do textu
- otázky k porozumění textu – otevřené, doplňovací, s výběrem z odpovědí
- práce se symboly – žáci spojují symboly, které se vztahují k 17. listopadu s jejich významem.
- kreativní úkol – žáci mohou navrhnout svůj vlastní symbol pro svobodu nebo 17. listopad.
Jak s materiálem pracovat:
Žáci pracují ve skupinách, dvojicích nebo samostatně. Dostanou pracovní list s textem. Ve třídě mají schované kartičky se slovy, které musí správně doplnit do textu. V materiálu jsou 2 varianty, jedna je očíslovaná, druhá je neočíslovaná (žáci musí sami přijít, jaké slovo se hodí do textu). Kartičky mohou být použité jako běhací čtení, nebo může každá skupinka své kartičky dostat přidělené a jen doplňuje do textu bez hledání a běhání.
Pod textem je 5 otázek, na které žáci odpovídají po přečtení celého textu.
Na dalším pracovním listě žáci spojují obrázek se symbol k jeho významu. Žáci mohou vytvořit i vlastní symbol pro svobodu/17. listopad.
Materiál stačí jen vytisknout a kartičky rozstříhat.
Očekávané cíle a výstupy:
- Žáci by měli lépe porozumět významu 17. listopadu a událostem, které k němu vedly.
- Žáci se naučí, jaké symboly jsou spojeny s tímto dnem a vytváří vlastní symbol
- Žáci se zamýšlejí, proč je svoboda důležitá.