Když se řekne komiks, mnozí si vybaví dobrodružný, napínavý příběh, kde se bojuje, zápasí apod. Ale komiksy se píšou různorodé. Proto je dobré občas přinést žákům komiks do výuky.
V tomto materiálu najdete úkoly ke knize Švejk s ilustracemi Petra Vyorala, textem Martina Čápa a Martina Jaroše. Je psán na motivy slavného Haškova románu.
K materiálu musíte mít k dispozici knihu.
Abyste nemuseli shánět knihu pro celou třídu, můžete žáky rozdělit do menších skupin a dát do každé skupiny jiné knihy s úkoly. Nebo kniha může kolovat v rámci čtenářských dílen. V době, kdy žáci čtou vlastní knihu, může vždy jeden žák zpracovávat úkoly na knihu Švejk. A takto se můžou žáci postupně vystřídat.
V mých materiálech najdete časem podobné úkoly na další tituly k četbě. Všechny knihy jsou tenké, aby je žáci stihli rychle přečíst a v dalších hodinách mohli pracovat na úkolech. Celkově práce zabere asi 2 - 3 vyučovací hodiny (včetně četby).
Pracovní listy vytiskněte a složte je jako knížku. Pozor, oboustranný tisk – překlápění po kratším okraji.
Pracovní listy na tuto knihu jsou poměrně obsáhlé. Žák v nich hodnotí především chování postav a Švejka. Předpokládáme, že žák ZŠ nemá znalosti o kontextu díla. Mým záměrem je, aby se čtenář zamýšlel nad jednáním postav bez dalších informací. (Švejka může vnímat jako hlupáka, zlého, vypočítavého apod.) Na posledním listě knížečky je stručná informace o Haškově Švejkovi, která čtenáři objasňuje, proč takovou postavu Hašek vytvořil. Je na vás, zda budete s informací pracovat na začátku, nebo zda necháte žáka, aby na konci práce svůj názor konfrontoval s tímto textem. Můžeme na tomto příkladu rozvést debatu o tom, proč je dobré o literárním kontextu něco málo vědět, můžeme pak na základě toho pohlížet jinak na jednání postavy a celkově rozumíme dílu jinak, než bez znalostí.
Vzdělávací materiál pro ZŠ naplňující výstupy RVP: ČJL-9-3-01 uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla