Vzdělávací materiál obsahuje 24 kartiček se slovy, ze kterých žáci vybírají pravopisně správnou variantu, vytváří věty a zamýšlí se nad významovými rozdíly slov v kontextu. Nechybí záznamové archy, odškrtávací tabulky správných a špatných odpovědí ani řešení.
Jak s materiálem pracovat?
- Sloupečky se slovy vytiskněte, zalaminujte a rozstříhejte. Žák si vybere jednu kartu a začne se zabývat pravopisem.
- Vždy přemýšlí, zda je pravopisně správná pouze jedna možnost, nebo naopak obě. U druhé možnosti přemýšlí také nad významem užitých slov v kontextu (výt a vít).
- Žáci vytváří věty se slovy do záznamových archů nebo do svého sešitu vždy se zdůvodněním. Věty budou obsahovat vždy slova ve stejném tvaru, jako jsou uvedena v tabulce.
- V pracovních listech naleznete možnost - chci si poznamenat. V případě chyby si zde žáci zapisují poznatky a správné odůvodnění pravopisného jevu.
- Záznamové archy pro zápis vět naleznete hned v několika podobách, abyste si mohli materiál v hodině ušít na míru. Je na vás, zda se sloupečky se slovy budete chtít pracovat pouze jednou, nebo si práci s kartičkami rozdělit na více hodin a intenzivně s tímto materiálem pracovat.
- Tabulky správných a špatných odpovědí doporučuji vytisknout vždy, budete-li chtít s materiálem pracovat dlouhodobě. Správné odpovědi si značí v tabulce zeleným symbolem (fajfkou), špatnou odpověď červeným symbolem (křížkem).
- Tabulky správných a špatných odpovědí naleznete ve 2 podobách - kratší verze bez číselného ohraničené, delší verze s číselným ohraničením.
Řešení obsahuje příklady vět, v nichž jsou slova správně užita v kontextu. Doporučuji tabulku tisknout barevně. Barvy zde totiž mají důležitou úlohu.
Pro plné využití materiálu je nutný barevný tisk. V černobílé podobě se nebudete moci věnovat naplno významové stránce.
Obsah materiálu:
- 1. strana - autorská strana s podmínkami užívání materiálu, kontakty
- 2.-4. strana - průvodní/metodický list
- 5. strana - úvodní obrázek vhodný k promítnutí na dataprojektoru (netiskněte)
- 6.-11. strana - sloupečky se slovy
- 12.-15. strana - řešení
- 16.-17. - 2 podoby odškrtávacích tabulek - správné a špatné odpovědi
- 18.-21. - záznamové archy pro zápis odpovědí
- 22. strana - příklad zápisu do záznamového archu se zdůvodněním
- 23. strana - doporučená literatura pro žáky ke kontrole (kdyby nestačilo řešení) ¨
- 24. strana - mnou využité zdroje při sestavování materiálu
- 25. strana - odkazy na další mé materiály