Tyto kostky procvičují vyjmenovaná slova, jejich tvary a slova příbuzná.
Kostky doporučuji vytisknout na tvrdý papír a po rozstříhání slepit „žlutým tekutým“ lepidlem.
Varianta 1:
Kostky rozmístíme po třídě. Každý žák dostane 1 pracovní list, který si nechá ležet na místě, kde bude příběh psát (lavice, koberec, …). Postupně pak obchází jednotlivé kostky. Vždy kostkou hodí a slovo, které mu padlo, si napíše na pracovním listu do sloupečku „vyjmenované slovo“. Ihned s tímto slovem napíše takovou větu, aby se v ní slovo nebo jeho slovo příbuzné objevilo. Následně jde k další kostce a postup opakuje s tím, že se snaží se slovy vytvořit nějaký smysluplný (vtipný, smutný, k zamyšlení, …) příběh. Když na kostce padne obrázek (= žolík), může si na kostce vybrat jakékoli slovo. Padne-li strana se dvěma slovy, vybere si jedno z nich.
Varianta 2:
Žáci pracují ve dvojicích (případně trojicích). Každá má 1 kostku. Po třídě jsou rozmístěny pracovní listy – počet je stejný, jako je počet skupin. Ty se postupně posouvají od jednoho pracovního listu k druhému. U každého vždy hodí kostkou a vyjmenované slovo, které jim padne, napíší do sloupečku „vyjmenované slovo“. Následně s tímto slovem (nebo jeho slovem příbuzným) vytvoří větu, která navazuje na předchozí větu. Poté papír ohnou tak, aby skupina, která přijde po nich, viděla pouze poslední napsanou větu. Padne-li na kostce obrázek (=žolík), mohou si vybrat jakékoli slovo z kostky. Padne-li strana se dvěma slovy, vyberou si jedno z nich. Nakonec si společně všechny příběhy přečteme.
Materiál obsahuje černobílou i barevnou verzi kostek.