Myšlenkové mapy k literárním směrům a uskupením (dle katalogu Cermatu)

Ročník:
Počet stran:
34
Velikost: 437.34 KB
Typ souboru: pdf
Prodávající:
Nahráno:
Naposledy upraveno:
28. 12. 2023
Sdílet:

Proč mapy?

Materiál je pomůckou pro přípravu k maturitě. Cermat nemá na studenty nijak velké nároky, co se týče literární historie, a indicie k rozpoznávání literárních směrů se neustále opakují (např. u poetismu je vždy napsané, že jde o ryze český směr, u klasicismu je uváděno, že rozděloval žánry na vysoké a nízké, atd.). I přesto za mnou však každý můj doučovací maturant chodí s tím, že té literatury je „prostě strašně moc“ a že se nezvládne tohle všechno naučit a hlavně že ani pořádně neví, co je v látce důležité a co může naopak úplně vypustit. A díky těmto stížnostem vznikl nápad vytvořit pracovní listy, které by na malém prostoru (1 A4) shrnuly to nejdůležitější. A tak vznikly myšlenkové mapy ke každému směru, období či autorskému uskupení, které naleznete v katalogu požadavků Cermatu.

 

Popis map

Všechny myšlenkové mapy mají téměř stejný systém, tedy až na několik výjimek, kdy jsem předepsala i doplňující informaci, která by mohla urychlit rozpoznání příslušného směru; jedná se například o doplnění jména zakladatele futurismu nebo dadaismu. U směrů vyznačujících se výrazně větším počtem představitelů (zejména u romantismu a realismu) jsem dodala také kolonky k zapsání dalších autorů (v základní verzi mapy jsou uvedeni pouze tři nejvýznamnější představitelé).

 

Jak s mapami pracovat?

Možností, jak mapy využít v hodině, je hned několik.

1) Pokud máte s maturanty dostatečné množství času vymezeného k opakování k maturitě, první varianta je nasnadě: vyplnit je společně, a to buď cíleně a najednou, nebo procházet didaktické testy z minulých let a postupně doplňovat informace, které se již v testech k daným směrům objevily. Pokud máte mladší studenty, můžete si s nimi myšlenkové mapy vyplňovat průběžně po celou dobu střední školy – vždy, když proberete příslušný směr, si jej shrnete v mapě. Využít to také můžete jako písemku – proberete směr a takto zjistíte, co všechno si studenti zapamatovali.

2) Skupinová práce: můžete žáky rozdělit do malých skupinek a každou ze skupin nechat vypracovat jeden směr. Poté si mohou vypracované mapy mezi sebou rozmnožit. A klidně můžete žáky nechat zpracované směry i krátce prezentovat. Tato aktivita je však poměrně časově náročná (map je 32, vzhledem k počtu žáků ve třídách by tedy musela být prováděna během více vyučovacích hodin), proto bych ji doporučovala spíše v případě, že vedete přípravný „kroužek“ k maturitě nebo máte přímo seminář k tomu určený.

3) Samostatná práce: jednoduše můžete žákům zadávat vypracování směrů v rámci domácí přípravy. Toto může být i obdobou varianty č. 2, avšak méně časově náročnou - každý student dostane za úkol jeden směr, ten si připraví a poté rozmnoží mezi spolužáky. I v tomto případě mohou své směry i krátce odprezentovat.

4) Dobrovolná práce: ne všichni tuto berličku při učení potřebují. Pokud tedy víte, že ne každý by mapy využil, můžete je jednoduše nabídnout studentům, kterým by pomohly. Případně je poskytnout dobrovolným zájemcům.

 

Co se týče samotného zpracování, kouzlo těchto myšlenkových map je ve stručnosti a přehlednosti. Studenti si musí uvědomit, co je důležité, a vytvořit si k těmto důležitým informacím zkratkovité/heslovité poznámky. Fantazii se přitom meze nekladou, mají-li fantazii, mohou si vytvořit i mnemotechnické pomůcky.

 

Obsah

32 myšlenkových map:

  1. antika
  2. středověk
  3. renesance
  4. baroko
  5. klasicismus
  6. preromantismus
  7. romantismus
  8. realismus
  9. naturalismus
  10. symbolismus
  11. impresionismus
  12. dekadence
  13. expresionismus
  14. dadaismus
  15. futurismus
  16. poetismus
  17. surrealismus
  18. existencialismus
  19. socialistický realismus
  20. magický realismus
  21. absurdní drama
  22. postmodernismus
  23. májovci
  24. ruchovci
  25. lumírovci
  26. Česká moderna
  27. generace buřičů
  28. Devětsil
  29. Skupina 42
  30. prokletí básníci
  31. lost generation
  32. beat generation

+ 1 příklad vyplnění myšlenkové mapy

 

 

Jedná se o výukový materiál pro střední školy a gymnázia.

Materiál pomůže žákům upevnit tyto kompetence:

kompetence k učení:

  • své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
  • efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, reflektuje proces vlastního učení a myšlení,
  • kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,

kompetence k řešení problémů:

  • zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
  • uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti,
  • kriticky interpretuje získané poznatky a jištění a ověřuje je, pro své tvrzení nachází argumenty a důkazy, formuluje a obhajuje podložené závěry,

kompetence komunikativní:

  • s ohledem na situaci a účastníky komunikace efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
  • používá s porozuměním odborným jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
  • efektivně využívá moderní informační technologie,
  • vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
  • prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem.

Další produkty od autora Petra Marešová

359480
Český jazyk
5., 6.
Didaktické hry
Soubor zahrnuje trimino ve třech stupních obtížnosti: 4× jednoduchá úroveň (prosté slovní druhy, slova v základním tvaru
30.00 Kč
45967
Český jazyk - gramatika
SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Soubor obsahuje pracovní listy vhodné k procvičování a opakování pravopisu na druhém stupni. Lze využít jako
40.00 Kč
338003
Český jazyk
3., 4.
Ostatní
Materiál slouží k procvičení a zopakování určování vzorů podstatných jmen. Slova jsou zadávána jak v základním, tak v
25.00 Kč
542655
Český jazyk
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Úniková hra pro týmy 3–4 žáků. Součástí hry je pět stanovišť, ve kterých si žáci procvičí pravopis českých i přejatých
45.00 Kč
Myšlenkové mapy k literárním směrům a uskupením (dle katalogu Cermatu) Myšlenkové mapy k literárním směrům a uskupením (dle katalogu Cermatu)
Proč mapy? Materiál je pomůckou pro přípravu k maturitě. Cermat nemá na studenty nijak velké nároky, co se týče literární historie, a indicie k rozpoznávání literárních směrů se neustále opakují (např. u poetismu je vždy napsané, že jde o ryze český směr, u klasicismu je uváděno, že rozděloval žánry na vysoké a nízké, atd.). I přesto za mnou však každý můj doučovací maturant chodí s tím, že té literatury je „prostě strašně moc“ a že se nezvládne tohle všechno naučit a hlavně že ani pořádně neví, co je v látce důležité a co může naopak úplně vypustit. A díky těmto stížnostem vznikl nápad vytvořit pracovní listy, které by na malém prostoru (1 A4) shrnuly to nejdůležitější. A tak vznikly myšlenkové mapy ke každému směru, období či autorskému uskupení, které naleznete v katalogu požadavků Cermatu.   Popis map Všechny myšlenkové mapy mají téměř stejný systém, tedy až na několik výjimek, kdy jsem předepsala i doplňující informaci, která by mohla urychlit rozpoznání příslušného směru; jedná se například o doplnění jména zakladatele futurismu nebo dadaismu. U směrů vyznačujících se výrazně větším počtem představitelů (zejména u romantismu a realismu) jsem dodala také kolonky k zapsání dalších autorů (v základní verzi mapy jsou uvedeni pouze tři nejvýznamnější představitelé).   Jak s mapami pracovat? Možností, jak mapy využít v hodině, je hned několik. 1) Pokud máte s maturanty dostatečné množství času vymezeného k opakování k maturitě, první varianta je nasnadě: vyplnit je společně, a to buď cíleně a najednou, nebo procházet didaktické testy z minulých let a postupně doplňovat informace, které se již v testech k daným směrům objevily. Pokud máte mladší studenty, můžete si s nimi myšlenkové mapy vyplňovat průběžně po celou dobu střední školy – vždy, když proberete příslušný směr, si jej shrnete v mapě. Využít to také můžete jako písemku – proberete směr a takto zjistíte, co všechno si studenti zapamatovali. 2) Skupinová práce: můžete žáky rozdělit do malých skupinek a každou ze skupin nechat vypracovat jeden směr. Poté si mohou vypracované mapy mezi sebou rozmnožit. A klidně můžete žáky nechat zpracované směry i krátce prezentovat. Tato aktivita je však poměrně časově náročná (map je 32, vzhledem k počtu žáků ve třídách by tedy musela být prováděna během více vyučovacích hodin), proto bych ji doporučovala spíše v případě, že vedete přípravný „kroužek“ k maturitě nebo máte přímo seminář k tomu určený. 3) Samostatná práce: jednoduše můžete žákům zadávat vypracování směrů v rámci domácí přípravy. Toto může být i obdobou varianty č. 2, avšak méně časově náročnou - každý student dostane za úkol jeden směr, ten si připraví a poté rozmnoží mezi spolužáky. I v tomto případě mohou své směry i krátce odprezentovat. 4) Dobrovolná práce: ne všichni tuto berličku při učení potřebují. Pokud tedy víte, že ne každý by mapy využil, můžete je jednoduše nabídnout studentům, kterým by pomohly. Případně je poskytnout dobrovolným zájemcům.   Co se týče samotného zpracování, kouzlo těchto myšlenkových map je ve stručnosti a přehlednosti. Studenti si musí uvědomit, co je důležité, a vytvořit si k těmto důležitým informacím zkratkovité/heslovité poznámky. Fantazii se přitom meze nekladou, mají-li fantazii, mohou si vytvořit i mnemotechnické pomůcky.   Obsah 32 myšlenkových map: antika středověk renesance baroko klasicismus preromantismus romantismus realismus naturalismus symbolismus impresionismus dekadence expresionismus dadaismus futurismus poetismus surrealismus existencialismus socialistický realismus magický realismus absurdní drama postmodernismus májovci ruchovci lumírovci Česká moderna generace buřičů Devětsil Skupina 42 prokletí básníci lost generation beat generation + 1 příklad vyplnění myšlenkové mapy  
  Jedná se o výukový materiál pro střední školy a gymnázia. Materiál pomůže žákům upevnit tyto kompetence: - kompetence k učení: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, reflektuje proces vlastního učení a myšlení, kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, - kompetence k řešení problémů: zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kriticky interpretuje získané poznatky a jištění a ověřuje je, pro své tvrzení nachází argumenty a důkazy, formuluje a obhajuje podložené závěry, - kompetence komunikativní: s ohledem na situaci a účastníky komunikace efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, používá s porozuměním odborným jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, efektivně využívá moderní informační technologie, vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem.
UUCZ-62257
Český jazyk>Český jazyk - literatura>Pracovní listy>Testy a písemky>SŠ
30.00