Proč mapy?
Materiál je pomůckou pro přípravu k maturitě. Cermat nemá na studenty nijak velké nároky, co se týče literární historie, a indicie k rozpoznávání literárních směrů se neustále opakují (např. u poetismu je vždy napsané, že jde o ryze český směr, u klasicismu je uváděno, že rozděloval žánry na vysoké a nízké, atd.). I přesto za mnou však každý můj doučovací maturant chodí s tím, že té literatury je „prostě strašně moc“ a že se nezvládne tohle všechno naučit a hlavně že ani pořádně neví, co je v látce důležité a co může naopak úplně vypustit. A díky těmto stížnostem vznikl nápad vytvořit pracovní listy, které by na malém prostoru (1 A4) shrnuly to nejdůležitější. A tak vznikly myšlenkové mapy ke každému směru, období či autorskému uskupení, které naleznete v katalogu požadavků Cermatu.
Popis map
Všechny myšlenkové mapy mají téměř stejný systém, tedy až na několik výjimek, kdy jsem předepsala i doplňující informaci, která by mohla urychlit rozpoznání příslušného směru; jedná se například o doplnění jména zakladatele futurismu nebo dadaismu. U směrů vyznačujících se výrazně větším počtem představitelů (zejména u romantismu a realismu) jsem dodala také kolonky k zapsání dalších autorů (v základní verzi mapy jsou uvedeni pouze tři nejvýznamnější představitelé).
Jak s mapami pracovat?
Možností, jak mapy využít v hodině, je hned několik.
1) Pokud máte s maturanty dostatečné množství času vymezeného k opakování k maturitě, první varianta je nasnadě: vyplnit je společně, a to buď cíleně a najednou, nebo procházet didaktické testy z minulých let a postupně doplňovat informace, které se již v testech k daným směrům objevily. Pokud máte mladší studenty, můžete si s nimi myšlenkové mapy vyplňovat průběžně po celou dobu střední školy – vždy, když proberete příslušný směr, si jej shrnete v mapě. Využít to také můžete jako písemku – proberete směr a takto zjistíte, co všechno si studenti zapamatovali.
2) Skupinová práce: můžete žáky rozdělit do malých skupinek a každou ze skupin nechat vypracovat jeden směr. Poté si mohou vypracované mapy mezi sebou rozmnožit. A klidně můžete žáky nechat zpracované směry i krátce prezentovat. Tato aktivita je však poměrně časově náročná (map je 32, vzhledem k počtu žáků ve třídách by tedy musela být prováděna během více vyučovacích hodin), proto bych ji doporučovala spíše v případě, že vedete přípravný „kroužek“ k maturitě nebo máte přímo seminář k tomu určený.
3) Samostatná práce: jednoduše můžete žákům zadávat vypracování směrů v rámci domácí přípravy. Toto může být i obdobou varianty č. 2, avšak méně časově náročnou - každý student dostane za úkol jeden směr, ten si připraví a poté rozmnoží mezi spolužáky. I v tomto případě mohou své směry i krátce odprezentovat.
4) Dobrovolná práce: ne všichni tuto berličku při učení potřebují. Pokud tedy víte, že ne každý by mapy využil, můžete je jednoduše nabídnout studentům, kterým by pomohly. Případně je poskytnout dobrovolným zájemcům.
Co se týče samotného zpracování, kouzlo těchto myšlenkových map je ve stručnosti a přehlednosti. Studenti si musí uvědomit, co je důležité, a vytvořit si k těmto důležitým informacím zkratkovité/heslovité poznámky. Fantazii se přitom meze nekladou, mají-li fantazii, mohou si vytvořit i mnemotechnické pomůcky.
Obsah
32 myšlenkových map:
- antika
- středověk
- renesance
- baroko
- klasicismus
- preromantismus
- romantismus
- realismus
- naturalismus
- symbolismus
- impresionismus
- dekadence
- expresionismus
- dadaismus
- futurismus
- poetismus
- surrealismus
- existencialismus
- socialistický realismus
- magický realismus
- absurdní drama
- postmodernismus
- májovci
- ruchovci
- lumírovci
- Česká moderna
- generace buřičů
- Devětsil
- Skupina 42
- prokletí básníci
- lost generation
- beat generation
+ 1 příklad vyplnění myšlenkové mapy
Jedná se o výukový materiál pro střední školy a gymnázia.
Materiál pomůže žákům upevnit tyto kompetence:
- kompetence k učení:
- své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
- efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, reflektuje proces vlastního učení a myšlení,
- kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
- kompetence k řešení problémů:
- zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
- uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti,
- kriticky interpretuje získané poznatky a jištění a ověřuje je, pro své tvrzení nachází argumenty a důkazy, formuluje a obhajuje podložené závěry,
- kompetence komunikativní:
- s ohledem na situaci a účastníky komunikace efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
- používá s porozuměním odborným jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
- efektivně využívá moderní informační technologie,
- vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
- prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem.