Rozdělení do skupin - umělecké jazykové prostředky

Kategorie:
Počet stran:
10
Velikost: 608.38 KB
Typ souboru: pdf
Prodávající Tady bydlí úča
Nahráno:
Naposledy upraveno:
2. 1. 2024
Sdílet:

Probíráte s žáky umělecké jazykové prostředky? Nabízím vzdělávací materiál, díky kterému si žáci učivo procvičí a upevní. Děti analyzují svou větu a přiřazují ji ke konkrétnímu uměleckému prostředku. Zároveň hledají další členy své skupiny.

Materiál obsahuje:

63 karet zahrnující:

  • přirovnání
  • metaforu
  • personifikaci
  • oxymóron
  • hyperbolu
  • ironii
  • dysfemismus
  • eufemismus
  • epizeuxis
  • přehled uměleckých jazykových prostředků (jen názvy)
  • přehled uměleckých jazykových prostředků (jednoduchá teorie + příklady s vysvětlením)

Materiál můžete využít v několika variantách:

1) Tuto variantu využívám velmi často. Určitě znáte hodiny, kdy si potřebujete něco nachystat. Každý žák si vybere jednu kartu a pokusí se ji analyzovat - přiřadit ke konkrétnímu jazykovému prostředku. Poté komunikuje s ostatními spolužáky a snaží se přijít na to, kdo má stejný jazykový prostředek. Žáci se stejnými jazykovými prostředky vytváří skupiny, které potom mohou pracovat dál na zadané práci. (Příklad: Motám se jak hadr v kýblu. = Jsem přirovnání. Hledám někoho, kdo má také přirovnání.) Při této aktivitě nechávám žákům teoretický list, kde jsou jazykové prostředky vysvětleny.

2) V případě, že vám zbývá pár minut do zvonění, můžete kartičky využít k rychlému opakování. Přečtete větu, žáci ji blíže určují. K tomuto vám může posloužit poslední strana PDF souboru, kde jsou vypsané názvy jazykových prostředků. Já je žákům nechávám vždy zobrazené.

3) Kartičky s názvy uměleckých prostředků rozmístíte vedle sebe. (Můžete vybrat jen některé). Kartičky s větami rozprostřete po prostoru. Žáci chodí, pročítají věty. Jestliže si jsou jistí jazykovým prostředkem, kartu vezmou a přiřadí ji ke správnému názvu. Poté vše společně prokonzultujete.

Další produkty od autora Tady bydlí úča

333479
Hudební výchova
ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Napsal Dvořák operu Armidu nebo Armádu? Je cyklus Čtvero ročních dob napsaný pro klavír nebo housle? Pojďme společně
80.00 Kč
463916
Český jazyk
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Poezie je nakloněná všemu a všem. Je to nekončící řeka plná inspirací, myšlenek a různorodých interpretací. Pojďme touto
45.00 Kč
440441
Nezařazené k předmětu
ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Postřehovky
V souboru naleznete 3 různé varianty a 2 způsoby, jak s materiálem pracovat. Tabulku s obrázky promítněte na
26.00 Kč
334427
Český jazyk
6.
Postřehovky
Vysvoboďte sněhuláka Rampuchu z uzavřené místnosti s krbem! Vzdělávací materiál obsahuje: metodický list hrací pole
35.00 Kč
Rozdělení do skupin - umělecké jazykové prostředky Rozdělení do skupin - umělecké jazykové prostředky
Probíráte s žáky umělecké jazykové prostředky? Nabízím vzdělávací materiál, díky kterému si žáci učivo procvičí a upevní. Děti analyzují svou větu a přiřazují ji ke konkrétnímu uměleckému prostředku. Zároveň hledají další členy své skupiny. Materiál obsahuje: 63 karet zahrnující: přirovnání metaforu personifikaci oxymóron hyperbolu ironii dysfemismus eufemismus epizeuxis přehled uměleckých jazykových prostředků (jen názvy) přehled uměleckých jazykových prostředků (jednoduchá teorie + příklady s vysvětlením) Materiál můžete využít v několika variantách: 1) Tuto variantu využívám velmi často. Určitě znáte hodiny, kdy si potřebujete něco nachystat. Každý žák si vybere jednu kartu a pokusí se ji analyzovat - přiřadit ke konkrétnímu jazykovému prostředku. Poté komunikuje s ostatními spolužáky a snaží se přijít na to, kdo má stejný jazykový prostředek. Žáci se stejnými jazykovými prostředky vytváří skupiny, které potom mohou pracovat dál na zadané práci. (Příklad: Motám se jak hadr v kýblu. = Jsem přirovnání. Hledám někoho, kdo má také přirovnání.) Při této aktivitě nechávám žákům teoretický list, kde jsou jazykové prostředky vysvětleny. 2) V případě, že vám zbývá pár minut do zvonění, můžete kartičky využít k rychlému opakování. Přečtete větu, žáci ji blíže určují. K tomuto vám může posloužit poslední strana PDF souboru, kde jsou vypsané názvy jazykových prostředků. Já je žákům nechávám vždy zobrazené. 3) Kartičky s názvy uměleckých prostředků rozmístíte vedle sebe. (Můžete vybrat jen některé). Kartičky s větami rozprostřete po prostoru. Žáci chodí, pročítají věty. Jestliže si jsou jistí jazykovým prostředkem, kartu vezmou a přiřadí ji ke správnému názvu. Poté vše společně prokonzultujete.
UUCZ-332798
Český jazyk>Český jazyk - literatura>Ostatní>ZŠ – 2. STUPEŇ
40.00