Probíráte s žáky umělecké jazykové prostředky? Nabízím vzdělávací materiál, díky kterému si žáci učivo procvičí a upevní. Děti analyzují svou větu a přiřazují ji ke konkrétnímu uměleckému prostředku. Zároveň hledají další členy své skupiny.
Materiál obsahuje:
63 karet zahrnující:
- přirovnání
- metaforu
- personifikaci
- oxymóron
- hyperbolu
- ironii
- dysfemismus
- eufemismus
- epizeuxis
- přehled uměleckých jazykových prostředků (jen názvy)
- přehled uměleckých jazykových prostředků (jednoduchá teorie + příklady s vysvětlením)
Materiál můžete využít v několika variantách:
1) Tuto variantu využívám velmi často. Určitě znáte hodiny, kdy si potřebujete něco nachystat. Každý žák si vybere jednu kartu a pokusí se ji analyzovat - přiřadit ke konkrétnímu jazykovému prostředku. Poté komunikuje s ostatními spolužáky a snaží se přijít na to, kdo má stejný jazykový prostředek. Žáci se stejnými jazykovými prostředky vytváří skupiny, které potom mohou pracovat dál na zadané práci. (Příklad: Motám se jak hadr v kýblu. = Jsem přirovnání. Hledám někoho, kdo má také přirovnání.) Při této aktivitě nechávám žákům teoretický list, kde jsou jazykové prostředky vysvětleny.
2) V případě, že vám zbývá pár minut do zvonění, můžete kartičky využít k rychlému opakování. Přečtete větu, žáci ji blíže určují. K tomuto vám může posloužit poslední strana PDF souboru, kde jsou vypsané názvy jazykových prostředků. Já je žákům nechávám vždy zobrazené.
3) Kartičky s názvy uměleckých prostředků rozmístíte vedle sebe. (Můžete vybrat jen některé). Kartičky s větami rozprostřete po prostoru. Žáci chodí, pročítají věty. Jestliže si jsou jistí jazykovým prostředkem, kartu vezmou a přiřadí ji ke správnému názvu. Poté vše společně prokonzultujete.