Rozdělení do skupin - umělecké jazykové prostředky

Kategorie:
Počet stran:
10
Velikost: 608.38 KB
Typ souboru: pdf
Prodávající:
Nahráno:
Naposledy upraveno:
2. 1. 2024
Sdílet:

Probíráte s žáky umělecké jazykové prostředky? Nabízím vzdělávací materiál, díky kterému si žáci učivo procvičí a upevní. Děti analyzují svou větu a přiřazují ji ke konkrétnímu uměleckému prostředku. Zároveň hledají další členy své skupiny.

Materiál obsahuje:

63 karet zahrnující:

  • přirovnání
  • metaforu
  • personifikaci
  • oxymóron
  • hyperbolu
  • ironii
  • dysfemismus
  • eufemismus
  • epizeuxis
  • přehled uměleckých jazykových prostředků (jen názvy)
  • přehled uměleckých jazykových prostředků (jednoduchá teorie + příklady s vysvětlením)

Materiál můžete využít v několika variantách:

1) Tuto variantu využívám velmi často. Určitě znáte hodiny, kdy si potřebujete něco nachystat. Každý žák si vybere jednu kartu a pokusí se ji analyzovat - přiřadit ke konkrétnímu jazykovému prostředku. Poté komunikuje s ostatními spolužáky a snaží se přijít na to, kdo má stejný jazykový prostředek. Žáci se stejnými jazykovými prostředky vytváří skupiny, které potom mohou pracovat dál na zadané práci. (Příklad: Motám se jak hadr v kýblu. = Jsem přirovnání. Hledám někoho, kdo má také přirovnání.) Při této aktivitě nechávám žákům teoretický list, kde jsou jazykové prostředky vysvětleny.

2) V případě, že vám zbývá pár minut do zvonění, můžete kartičky využít k rychlému opakování. Přečtete větu, žáci ji blíže určují. K tomuto vám může posloužit poslední strana PDF souboru, kde jsou vypsané názvy jazykových prostředků. Já je žákům nechávám vždy zobrazené.

3) Kartičky s názvy uměleckých prostředků rozmístíte vedle sebe. (Můžete vybrat jen některé). Kartičky s větami rozprostřete po prostoru. Žáci chodí, pročítají věty. Jestliže si jsou jistí jazykovým prostředkem, kartu vezmou a přiřadí ji ke správnému názvu. Poté vše společně prokonzultujete.

Další produkty od autora Tady bydlí úča

338223
Nezařazené k předmětu
ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Výzdoba třídy
Jména na záložkách a jmenovkách si můžete přepsat podle svých požadavků. Měnit můžete barvu i velikost písma.
25.00 Kč
334176
Nezařazené k předmětu
ZŠ – 2. STUPEŇ
Výzdoba třídy
Stáhněte si můj PROMO materiál ZDARMA! - Karty laskavosti slouží k výzdobě třídy. - Soubor obsahuje 3 barevné varianty.
0.00 Kč
335788
Český jazyk
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Přípravy hodiny/lekce
Materiál obsahuje 27 kartiček s náměty novinových/časopiseckých článků, na kterých vystupuje fiktivní známá osobnost
35.00 Kč
388496
Český jazyk - gramatika
ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Vzdělávací materiál pro 2. stupeň základní školy Co zkusit učit tak, aby si žák učivo vyvodil sám? V souboru naleznete
45.00 Kč
Rozdělení do skupin - umělecké jazykové prostředky Rozdělení do skupin - umělecké jazykové prostředky
Probíráte s žáky umělecké jazykové prostředky? Nabízím vzdělávací materiál, díky kterému si žáci učivo procvičí a upevní. Děti analyzují svou větu a přiřazují ji ke konkrétnímu uměleckému prostředku. Zároveň hledají další členy své skupiny. Materiál obsahuje: 63 karet zahrnující: přirovnání metaforu personifikaci oxymóron hyperbolu ironii dysfemismus eufemismus epizeuxis přehled uměleckých jazykových prostředků (jen názvy) přehled uměleckých jazykových prostředků (jednoduchá teorie + příklady s vysvětlením) Materiál můžete využít v několika variantách: 1) Tuto variantu využívám velmi často. Určitě znáte hodiny, kdy si potřebujete něco nachystat. Každý žák si vybere jednu kartu a pokusí se ji analyzovat - přiřadit ke konkrétnímu jazykovému prostředku. Poté komunikuje s ostatními spolužáky a snaží se přijít na to, kdo má stejný jazykový prostředek. Žáci se stejnými jazykovými prostředky vytváří skupiny, které potom mohou pracovat dál na zadané práci. (Příklad: Motám se jak hadr v kýblu. = Jsem přirovnání. Hledám někoho, kdo má také přirovnání.) Při této aktivitě nechávám žákům teoretický list, kde jsou jazykové prostředky vysvětleny. 2) V případě, že vám zbývá pár minut do zvonění, můžete kartičky využít k rychlému opakování. Přečtete větu, žáci ji blíže určují. K tomuto vám může posloužit poslední strana PDF souboru, kde jsou vypsané názvy jazykových prostředků. Já je žákům nechávám vždy zobrazené. 3) Kartičky s názvy uměleckých prostředků rozmístíte vedle sebe. (Můžete vybrat jen některé). Kartičky s větami rozprostřete po prostoru. Žáci chodí, pročítají věty. Jestliže si jsou jistí jazykovým prostředkem, kartu vezmou a přiřadí ji ke správnému názvu. Poté vše společně prokonzultujete.
UUCZ-332798
Český jazyk>Český jazyk - literatura>Ostatní>ZŠ – 2. STUPEŇ
40.00