Slova cizího původu - mix aktivit

Předmět:
Počet stran:
14
Velikost: 606.44 KB
Typ souboru: pdf
Prodávající:
Nahráno:
Naposledy upraveno:
22. 4. 2024
Sdílet:

Aktivity jsou zaměřeny na rozvoj slovní zásoby a porozumění slovům cizího původu.

Materiál zahrnuje:

  • kolíčkovaná - 32 karet (2 A4), na kterých žáci vybírají, které ze dvou podobných slov cizího původu patří do dané věty + řešení
  • synonyma - žáci se snaží ke slovům cizího původu přiřadit jeho český význam

                            - 48 podstatných jmen (2 A4)

                            - 24 přídavných jmen (1 A4)

                            - 24 sloves (1 A4)

  • PL povahové rysy - ve 12 bublinách najdete stručnou nepřímou charakteristiku osoby, ke které žáci přiřazují odpovídající pojem z nabídky + řešení
  • domino - 20 karet, (nejen) latinské obraty a jejich české významy

                        - jako bonus i cvičení, ve kterém si žáci procvičí použití některých těchto obratů v kontextu věty + řešení

Kolíčkovanou, synonyma a domino doporučuji po vytištění zalaminovat a nařezat. Aktivity můžete využít k samostatné práci i práci ve dvojicích. Využít můžete každou aktivitu zvlášť pro doplnění hodiny se specifickým cílem, nebo je můžete zkombinovat v rámci jedné hodiny, kdy jediným cílem bude pracovat s významy cizích slov. V tomto případě pak můžete pracovat například metodou “hnízd”, u kterých se žáci budou střídat, abyste aktivity nemuseli tisknout tolikrát. Nebo můžete aktivity sestavit do řady gradovaných úloh, kdy žáci budou postupovat např. od synonym, přes kolíčkovanou k dominu, které zvládnou už jen ti nejšikovnější.

Zde je několik dalších tipů:

1) Aktivity lze využít hned v několika oblastech výuky:

  • tvarosloví - pravopis a skloňování cizích slov (doplňková aktivita, aby to nebylo jen o tvarech, ale také o významech)
  • nauka o slovní zásobě - způsoby obohacování slovní zásoby
  • sloh - charakteristika

2) Jak kolíčkovanou, tak synonyma doporučuji rozdělit do více částí - pracuji vždy maximálně s jedním listem A4. Práce bude rychlejší a efektivnější. Pro snadnější rozlišení jednotlivých částí proto doporučuji barevný tisk, nebo tisk na barevné papíry.

3) U synonym nechávám pás s cizími výrazy nerozřezaný. Žáci už jen hledají a přiřazují odpovídající český význam. Opět je to rychlejší a efektivnější.

Další produkty od autora Kabinet ČJ

530102
Český jazyk
5., 6., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Chcete krátce s dětmi procvičit učivo napříč tím, co už umí? Vyzkoušejte tyto minijazykové rozbory na téma Superhrdinové
30.00 Kč
542827
Český jazyk
5., 6., 7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Materiál obsahuje 96 oboustranných kartiček na téma Vytvoř slovo podle zadání. Z jedné strany žáci najdou zadání úkolu
50.00 Kč
537737
Český jazyk
ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Více než 160 oboustranných kartiček se známými českými příslovími, rčeními a dalšími frazémy. Z jedné strany najdete
70.00 Kč
527923
Český jazyk
8., 9., SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Vyzkoušejte komplexní jazykový rozbor jinak! Žáci se rozhodují, která tvrzení o zadaném textu jsou pravdivá. Procvičují
30.00 Kč
Slova cizího původu - mix aktivit Slova cizího původu - mix aktivit
Aktivity jsou zaměřeny na rozvoj slovní zásoby a porozumění slovům cizího původu. Materiál zahrnuje: kolíčkovaná - 32 karet (2 A4), na kterých žáci vybírají, které ze dvou podobných slov cizího původu patří do dané věty + řešení synonyma - žáci se snaží ke slovům cizího původu přiřadit jeho český význam                             - 48 podstatných jmen (2 A4)                             - 24 přídavných jmen (1 A4)                             - 24 sloves (1 A4) PL povahové rysy - ve 12 bublinách najdete stručnou nepřímou charakteristiku osoby, ke které žáci přiřazují odpovídající pojem z nabídky + řešení domino - 20 karet, (nejen) latinské obraty a jejich české významy                         - jako bonus i cvičení, ve kterém si žáci procvičí použití některých těchto obratů v kontextu věty + řešení Kolíčkovanou, synonyma a domino doporučuji po vytištění zalaminovat a nařezat. Aktivity můžete využít k samostatné práci i práci ve dvojicích. Využít můžete každou aktivitu zvlášť pro doplnění hodiny se specifickým cílem, nebo je můžete zkombinovat v rámci jedné hodiny, kdy jediným cílem bude pracovat s významy cizích slov. V tomto případě pak můžete pracovat například metodou “hnízd”, u kterých se žáci budou střídat, abyste aktivity nemuseli tisknout tolikrát. Nebo můžete aktivity sestavit do řady gradovaných úloh, kdy žáci budou postupovat např. od synonym, přes kolíčkovanou k dominu, které zvládnou už jen ti nejšikovnější. Zde je několik dalších tipů: 1) Aktivity lze využít hned v několika oblastech výuky: tvarosloví - pravopis a skloňování cizích slov (doplňková aktivita, aby to nebylo jen o tvarech, ale také o významech) nauka o slovní zásobě - způsoby obohacování slovní zásoby sloh - charakteristika 2) Jak kolíčkovanou, tak synonyma doporučuji rozdělit do více částí - pracuji vždy maximálně s jedním listem A4. Práce bude rychlejší a efektivnější. Pro snadnější rozlišení jednotlivých částí proto doporučuji barevný tisk, nebo tisk na barevné papíry. 3) U synonym nechávám pás s cizími výrazy nerozřezaný. Žáci už jen hledají a přiřazují odpovídající český význam. Opět je to rychlejší a efektivnější.
UUCZ-555351
Český jazyk>Domino>Kolíčkování>Pracovní listy>8.>9.>SŠ>ZŠ – 2. STUPEŇ
50.00