Slova cizího původu - mix aktivit

Předmět:
Počet stran:
14
Velikost: 606.79 KB
Typ souboru: pdf
Prodávající Kabinet ČJ
Nahráno:
Naposledy upraveno:
11. 7. 2024
Sdílet:

Aktivity jsou zaměřeny na rozvoj slovní zásoby a porozumění slovům cizího původu.

Materiál zahrnuje:

  • kolíčkovaná - 32 karet (2 A4), na kterých žáci vybírají, které ze dvou podobných slov cizího původu patří do dané věty + řešení
  • synonyma - žáci se snaží ke slovům cizího původu přiřadit jeho český význam

                            - 48 podstatných jmen (2 A4)

                            - 24 přídavných jmen (1 A4)

                            - 24 sloves (1 A4)

  • PL povahové rysy - ve 12 bublinách najdete stručnou nepřímou charakteristiku osoby, ke které žáci přiřazují odpovídající pojem z nabídky + řešení
  • domino - 20 karet, (nejen) latinské obraty a jejich české významy

                        - jako bonus i cvičení, ve kterém si žáci procvičí použití některých těchto obratů v kontextu věty + řešení

Kolíčkovanou, synonyma a domino doporučuji po vytištění zalaminovat a nařezat. Aktivity můžete využít k samostatné práci i práci ve dvojicích. Využít můžete každou aktivitu zvlášť pro doplnění hodiny se specifickým cílem, nebo je můžete zkombinovat v rámci jedné hodiny, kdy jediným cílem bude pracovat s významy cizích slov. V tomto případě pak můžete pracovat například metodou “hnízd”, u kterých se žáci budou střídat, abyste aktivity nemuseli tisknout tolikrát. Nebo můžete aktivity sestavit do řady gradovaných úloh, kdy žáci budou postupovat např. od synonym, přes kolíčkovanou k dominu, které zvládnou už jen ti nejšikovnější.

Zde je několik dalších tipů:

1) Aktivity lze využít hned v několika oblastech výuky:

  • tvarosloví - pravopis a skloňování cizích slov (doplňková aktivita, aby to nebylo jen o tvarech, ale také o významech)
  • nauka o slovní zásobě - způsoby obohacování slovní zásoby
  • sloh - charakteristika

2) Jak kolíčkovanou, tak synonyma doporučuji rozdělit do více částí - pracuji vždy maximálně s jedním listem A4. Práce bude rychlejší a efektivnější. Pro snadnější rozlišení jednotlivých částí proto doporučuji barevný tisk, nebo tisk na barevné papíry.

3) U synonym nechávám pás s cizími výrazy nerozřezaný. Žáci už jen hledají a přiřazují odpovídající český význam. Opět je to rychlejší a efektivnější.

Další produkty od autora Kabinet ČJ

570961
Český jazyk
7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Materiál je zaměřen na grafy větných členů s ohledem na rozdílné schopnosti žáků. Jedna a tatáž věta je žákům nabídnuta
60.00 Kč
692424
Český jazyk
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Přípravy hodiny/lekce
Materiál obsahuje 24 úloh, každou ve třech úrovních obtížnosti. Ke každé větě patří dvě strany. Na první si žáci vyberou
50.00 Kč
542826
Český jazyk
5., 6., 7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Materiál obsahuje více než 70 oboustranných kartiček. Na každé kartičce najdete větu se zvýrazněným slovem, které mají
40.00 Kč
542825
Český jazyk
5., 6., 7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Tento zvýhodněný komplet obsahuje: - 72 oboustranných kartiček na téma Použij slovo jako jiný slovní druh - 96
99.00 Kč
Slova cizího původu - mix aktivit Slova cizího původu - mix aktivit
Aktivity jsou zaměřeny na rozvoj slovní zásoby a porozumění slovům cizího původu. Materiál zahrnuje: kolíčkovaná - 32 karet (2 A4), na kterých žáci vybírají, které ze dvou podobných slov cizího původu patří do dané věty + řešení synonyma - žáci se snaží ke slovům cizího původu přiřadit jeho český význam                             - 48 podstatných jmen (2 A4)                             - 24 přídavných jmen (1 A4)                             - 24 sloves (1 A4) PL povahové rysy - ve 12 bublinách najdete stručnou nepřímou charakteristiku osoby, ke které žáci přiřazují odpovídající pojem z nabídky + řešení domino - 20 karet, (nejen) latinské obraty a jejich české významy                         - jako bonus i cvičení, ve kterém si žáci procvičí použití některých těchto obratů v kontextu věty + řešení Kolíčkovanou, synonyma a domino doporučuji po vytištění zalaminovat a nařezat. Aktivity můžete využít k samostatné práci i práci ve dvojicích. Využít můžete každou aktivitu zvlášť pro doplnění hodiny se specifickým cílem, nebo je můžete zkombinovat v rámci jedné hodiny, kdy jediným cílem bude pracovat s významy cizích slov. V tomto případě pak můžete pracovat například metodou “hnízd”, u kterých se žáci budou střídat, abyste aktivity nemuseli tisknout tolikrát. Nebo můžete aktivity sestavit do řady gradovaných úloh, kdy žáci budou postupovat např. od synonym, přes kolíčkovanou k dominu, které zvládnou už jen ti nejšikovnější. Zde je několik dalších tipů: 1) Aktivity lze využít hned v několika oblastech výuky: tvarosloví - pravopis a skloňování cizích slov (doplňková aktivita, aby to nebylo jen o tvarech, ale také o významech) nauka o slovní zásobě - způsoby obohacování slovní zásoby sloh - charakteristika 2) Jak kolíčkovanou, tak synonyma doporučuji rozdělit do více částí - pracuji vždy maximálně s jedním listem A4. Práce bude rychlejší a efektivnější. Pro snadnější rozlišení jednotlivých částí proto doporučuji barevný tisk, nebo tisk na barevné papíry. 3) U synonym nechávám pás s cizími výrazy nerozřezaný. Žáci už jen hledají a přiřazují odpovídající český význam. Opět je to rychlejší a efektivnější.
UUCZ-555351
Český jazyk>Domino>Kolíčkování>Pracovní listy>8.>9.>SŠ>ZŠ – 2. STUPEŇ
50.00