Aktivity jsou zaměřeny na rozvoj slovní zásoby a porozumění slovům cizího původu.
Materiál zahrnuje:
- kolíčkovaná - 32 karet (2 A4), na kterých žáci vybírají, které ze dvou podobných slov cizího původu patří do dané věty + řešení
- synonyma - žáci se snaží ke slovům cizího původu přiřadit jeho český význam
- 48 podstatných jmen (2 A4)
- 24 přídavných jmen (1 A4)
- 24 sloves (1 A4)
- PL povahové rysy - ve 12 bublinách najdete stručnou nepřímou charakteristiku osoby, ke které žáci přiřazují odpovídající pojem z nabídky + řešení
- domino - 20 karet, (nejen) latinské obraty a jejich české významy
- jako bonus i cvičení, ve kterém si žáci procvičí použití některých těchto obratů v kontextu věty + řešení
Kolíčkovanou, synonyma a domino doporučuji po vytištění zalaminovat a nařezat. Aktivity můžete využít k samostatné práci i práci ve dvojicích. Využít můžete každou aktivitu zvlášť pro doplnění hodiny se specifickým cílem, nebo je můžete zkombinovat v rámci jedné hodiny, kdy jediným cílem bude pracovat s významy cizích slov. V tomto případě pak můžete pracovat například metodou “hnízd”, u kterých se žáci budou střídat, abyste aktivity nemuseli tisknout tolikrát. Nebo můžete aktivity sestavit do řady gradovaných úloh, kdy žáci budou postupovat např. od synonym, přes kolíčkovanou k dominu, které zvládnou už jen ti nejšikovnější.
Zde je několik dalších tipů:
1) Aktivity lze využít hned v několika oblastech výuky:
- tvarosloví - pravopis a skloňování cizích slov (doplňková aktivita, aby to nebylo jen o tvarech, ale také o významech)
- nauka o slovní zásobě - způsoby obohacování slovní zásoby
- sloh - charakteristika
2) Jak kolíčkovanou, tak synonyma doporučuji rozdělit do více částí - pracuji vždy maximálně s jedním listem A4. Práce bude rychlejší a efektivnější. Pro snadnější rozlišení jednotlivých částí proto doporučuji barevný tisk, nebo tisk na barevné papíry.
3) U synonym nechávám pás s cizími výrazy nerozřezaný. Žáci už jen hledají a přiřazují odpovídající český význam. Opět je to rychlejší a efektivnější.