Slovotvorba: odvozování

Předmět:
Ročník:
Počet stran:
32
Velikost: 12.84 MB
Typ souboru: pdf
Nahráno:
Naposledy upraveno:
20. 5. 2025
Sdílet:

Pro koho: druhý stupeň ZŠ

Formy výuky: skupinová práce, samostatná práce

Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ

 

Výukový materiál se skládá z různých aktivit, díky kterým se žáci seznámí se slovotvorným postupem odvozování a především si procvičí slovní zásobu.

 

Návrh metodického postupu

 

PRACOVNÍ LIST: úvodní krátký příběh je určen pro samostatnou práci, žáci mají za úkol pozměnit slova tak, aby dával smysl. Ve dvojicích pak vyplní teoretickou tabulku. Následuje společná kontrola.

 

STŘÍDÁNÍ HLÁSEK PŘI ODVOZOVÁNÍ: po třídě jsou rozmístěny kartičky s různými pojmy, vždy dva se k sobě vážou. Žáci pracují ve skupinách (možno i dvojicích nebo samostatně) a mají za úkol vždy najít dvě, které k sobě patří, a do pracovního listu (se kterým pracovali v předchozím kroku) zapsat, k jaké hláskové změně došlo u podtrženého písmena. Následně pracovní list dokončí (tabulku tvrzení ANO-NE je možno vyplnit ihned po přečtení úvodního textu, takhle ale žáci zjistí, co si z původního čtení po nějakém čase zapamatovali).

 

SLOVOTVORNÉ PROSTŘEDKY: žáci pracují ve skupinách (nebo samostatně) na šesti stanovištích. Na každém stanovišti se setkají s jiným slovotvorným prostředkem a jejich úkolem je vymyslet co nejvíce slov, které byly právě daným prostředkem odvozeny.

 

KVARTETO: Žáci hrají ve skupině o 2 - 4 hráčích. Cílem hry je posbírat co nejvíce kvartet (4 karet, které se k sobě hodí - jsou od sebe odvozeny). Např. srdce, srdcař, srdeční, srdečný. Žák, který je na řadě, si od svého spolužáka sedícího po směru hodinových ručiček vezme libovolnou kartu. Jakmile získá celou čtveřici, tak ji vyloží na stůl. Každé ze slov musí použít ve větě (nehledě na obrázky na kartě, ty jsou pouze ilustrační, nemusí se jimi řídit). Pokud nedokáže slova správně použít, získá šanci hráč, který je na řadě. Vyhrává ten, kdo má nejvíce čtveřic.

 

OBYVATELSKÉ NÁZVY: žáci ve dvojicích (nebo skupinách) rozdělují obyvatele měst a zemí podle přípon -an a -ec. Řešení je již součástí zadání (před rozstříháním jsou slova seřazena do sloupců tak, jak patří).

 

BINGO: každý z žáků obdrží zapisovací tabulku. Učitel hlásí slova, žáci mají za úkol z nich s pomocí odvozování vytvořit nová slova a ty použít v tabulce. Kdo jako první zaplní tabulku, zvolá Bingo! Tím hra může skončit, nebo můžeme pokračovat dál. Během aktivity jde především o rozvoj slovní zásoby a o hru se slovy.

 

SLOVOTVORNÝ ROZBOR: teoretická tabulka

Další produkty od autora Veronika Režná (Radost učit)

780586
Český jazyk
6., 7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Soubor čtyř výukových materiálů za zvýhodněnou cenu. Materiály obsáhnou učivo týkající se českého jazyka jako prostředku
98.00 Kč
512843
Český jazyk - gramatika
5., 6., 7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pro koho: 6., 7., 8. a 9. třída Styl práce: samostatná, skupinová, společná kontrola Typ materiálu: vzdělávací materiál
30.00 Kč
517664
Český jazyk
6., 7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pro koho: druhý stupeň, 7. třída Styl práce: samostatná, skupinová, případně celá třída Typ materiálu: vzdělávací
35.00 Kč
468655
Dějepis
7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Pro koho: 7. ročník (a výše) Styl práce: samostatná práce, skupinová práce Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý
45.00 Kč
Slovotvorba: odvozování Slovotvorba: odvozování
Pro koho: druhý stupeň ZŠFormy výuky: skupinová práce, samostatná práceTyp materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ Výukový materiál se skládá z různých aktivit, díky kterým se žáci seznámí se slovotvorným postupem odvozování a především si procvičí slovní zásobu. Návrh metodického postupu PRACOVNÍ LIST: úvodní krátký příběh je určen pro samostatnou práci, žáci mají za úkol pozměnit slova tak, aby dával smysl. Ve dvojicích pak vyplní teoretickou tabulku. Následuje společná kontrola. STŘÍDÁNÍ HLÁSEK PŘI ODVOZOVÁNÍ: po třídě jsou rozmístěny kartičky s různými pojmy, vždy dva se k sobě vážou. Žáci pracují ve skupinách (možno i dvojicích nebo samostatně) a mají za úkol vždy najít dvě, které k sobě patří, a do pracovního listu (se kterým pracovali v předchozím kroku) zapsat, k jaké hláskové změně došlo u podtrženého písmena. Následně pracovní list dokončí (tabulku tvrzení ANO-NE je možno vyplnit ihned po přečtení úvodního textu, takhle ale žáci zjistí, co si z původního čtení po nějakém čase zapamatovali). SLOVOTVORNÉ PROSTŘEDKY: žáci pracují ve skupinách (nebo samostatně) na šesti stanovištích. Na každém stanovišti se setkají s jiným slovotvorným prostředkem a jejich úkolem je vymyslet co nejvíce slov, které byly právě daným prostředkem odvozeny. KVARTETO: Žáci hrají ve skupině o 2 - 4 hráčích. Cílem hry je posbírat co nejvíce kvartet (4 karet, které se k sobě hodí - jsou od sebe odvozeny). Např. srdce, srdcař, srdeční, srdečný. Žák, který je na řadě, si od svého spolužáka sedícího po směru hodinových ručiček vezme libovolnou kartu. Jakmile získá celou čtveřici, tak ji vyloží na stůl. Každé ze slov musí použít ve větě (nehledě na obrázky na kartě, ty jsou pouze ilustrační, nemusí se jimi řídit). Pokud nedokáže slova správně použít, získá šanci hráč, který je na řadě. Vyhrává ten, kdo má nejvíce čtveřic. OBYVATELSKÉ NÁZVY: žáci ve dvojicích (nebo skupinách) rozdělují obyvatele měst a zemí podle přípon -an a -ec. Řešení je již součástí zadání (před rozstříháním jsou slova seřazena do sloupců tak, jak patří). BINGO: každý z žáků obdrží zapisovací tabulku. Učitel hlásí slova, žáci mají za úkol z nich s pomocí odvozování vytvořit nová slova a ty použít v tabulce. Kdo jako první zaplní tabulku, zvolá Bingo! Tím hra může skončit, nebo můžeme pokračovat dál. Během aktivity jde především o rozvoj slovní zásoby a o hru se slovy. SLOVOTVORNÝ ROZBOR: teoretická tabulka
UUCZ-881195
Český jazyk>Bingo>Pracovní listy>Přípravy hodiny/lekce>6.>7.>8.>9.>ZŠ – 2. STUPEŇ
38.00