- VŠE VE VIDEU :-)
- 7 pracovních listů + kopie s vyplněným řešením
- PREZENTACE - podklady k povídání o svatojánské noci, videa a NÁVOD PRO VYUČUJÍCÍHO: posloupnost jednotlivých videí, aktivit a pracovních listů (příprava hotová již v prezentaci - stačí vytisknout pracovní listy pro žáky a pro sebe řešení :-) ).
PREZENTACE:
1) Úvodní povídání - navázání na stávající znalosti a zkušenosti žáků ("brainstorming" na obrázky v úvodu)
2) Přesah do výuky dějepisu (Keltové) - video + podklady k povídání
3) Prezentace je návodem pro vyučující (PL, videa, podklady k povídání) všechny činnosti jsou seřazeny (na jednotlivých slidech je ukázáno, který pracovní list má být kdy použit, učitel má k dispozici řešení).
4) Závěrečná hra Sbírání světlušek (zopakování zajímavostí o svatojánské noci)
METODY A FORMY PRÁCE:
- individuální práce či práce ve dvojici (následná hromadná kontrola)
- luštění (osmisměrky, křížovky)
- práce s textem (vyhledávání informací, orientace v textu)
- práce s pranostikami (rozbor jejich významu)
- dedukce z textu (lit. pojem "balada")
- interpretace obrázků v kontextu
- porozumění textu (vnější charakteristický popis)
- diskuze, brainstorming
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ.
V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence:
1. KOMPETENCE K UČENÍ:
- žák pracuje ve skupině nebo samostatně (dle charakteru činnosti)
- brainstorming: respekt vůči názorům ostatních
- stanovení cílů, řízení práce (pracovní listy, luštění)
- diskuze (obrázková nápověda v prezentaci – žáci hledají souvislosti)
- konstruktivní učení: navážeme na již známé (vlastní zkušenost, znalost je dále rozvíjena)
2. KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ + KOMUNIKATIVNÍ
- projevuje se v diskuzi: tolerance, podněcování diskuze, motivace vyjádřit názor
- řízení diskuze ve vlastní skupince
- tolerance jiných než vlastního názoru, respekt k ostatním diskutujícím atd.
3. KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ
- závěrečné opakování mohou žáci řídit sami
- učitel stanoví nutný počet bodů
- stanovena pravidla (mohou stanovit sami žáci: např. každý se dostane ke slovu)
- žáci si sami řídi svou činnosti i činnost skupiny