Soubor aktivit k samostatné práci žáků ve skupinách. Celkem šest aktivit - každá z nich odhaluje jedno ze šesti hledaných čísel (šifra v cryptexu). Součástí jsou pokyny, podklady k tisku papírového cryptexu a návod k uspořádání odhalených čísel.
AKTIVITY:
(1) Květná neděle - textová návaznost (povídání o Ježíšově příjezdu do Jeruzaléma, kladení ratolestí s částmi textu za sebe)
(2) Názvy dnů Pašijového týdne - kladení vajíček představujících jednotlivé dny Svatého týdne do časové posloupnosti
(3) Jidášových třicet stříbrných - otázky v měšci (odpověď dle paměti či vyhledání) + odpovědi v podobě mincí (klasická zakrývací hra)
(4) Poslední večeře - logika a výroky (přiřazování, které postavě patří daná promluva)
(5) Křížová cesta - ve formě hry DOMINO: práce s příslovím (za část textu kladou žáci odpovídající přísloví)
(6) Komiks: Po poslední večeři: řazení panelů komiksu do správné chronologické posloupnosti tak, aby vyprávěly děj - sestavění komiksu z kartiček (komiksových panelů)
ILUSTRAČNÍ NÁHLED MATERIÁLU:
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ.
V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence:
1. KOMPETENCE K UČENÍ:
- žáci si sami plánují, rozdělují a řídí práci v rámci své skupiny
- žáci při si při řešení šifry opakují (dny Pašijového týdne, znovuvybavení příběhu o zradě)
- žáci si dělí činnost dle svých schopností
- řízení činnosti ve skupině, zodpovědnost za svůj podíl na práci
2. KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ
- žák identifikuje proměnné v problému/úkolu
- vybírá vhodné řešení, navrhuje postup
- žák řeší problém aktivně a sám, ale případně požádá o pomoc
3. KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ:
- třídí informace dle účelu
- v rámci skupiny rozvíjí asertivní jednání (dělba činností, nabídka pomoci, komunikace členů)
4. KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ + PRACOVNÍ:
- žáci řeší problém samostatně (svou dílčí část) i společně (celá šifra)
- tolerance vůči individuálnímu tempu spolužáků, nabídka pomoci
- radost z úspěchů vlastního i ostatních
- žák pojmenovává a zvládá své emoce (omezený čas na splnění úkolu)
- navrhuje dílčí kroky k řešení problému
- vede skupinu empaticky a asertivně ke splnění úkolu bez ohledu na osobní vztah vůči členům skupiny