Jedná se o set 48 karet s různými slohovými útvary – naleznete zde jak útvary klasické (např. LÍČENÍ, POPIS, CHARAKTERISTIKA, VYPRAVOVÁNÍ...), tak ale i netradiční (PŘÍSPĚVEK NA INSTAGRAMU či ZPRÁVA DO SKUPINOVÉHO CHATU...), se kterými se ovšem v běžném životě setkávají, proto je užitečné se jimi zabývat.
Kartičky je vhodné využít v rámci slohové výchovy pro tvůrčí psaní a rozvoj vyjadřovacích schopností. Procvičí si tak jednotlivé slohové útvary včetně pravidel a zásad pro jejich tvorbu. S jejich pomocí rozvinete u žáků kreativitu, fantazii, slovní zásobu, obrazotvornost, dále ale i schopnost improvizace a další. Důraz by měl být kladen zejména na to, aby si žáci uvědomili funkci daného komunikátu (jaký je záměr, funkce, pro koho text vytváří atd.) a s ohledem na to volili vhodné výrazové prostředky. K tomuto v souboru naleznete také komentář.
Co se týče použití, žáky můžeme nechat losovat vždy 1 kartičku, anebo kartičky rozprostřít na stůl a žáky vybídnout, aby si každý jednu libovolně vybral. Na základě zadání poté žáci tvoří daný slohový útvar. V materiálu navíc naleznete i několik formulářů/šablon, které je možné žákům dát k dispozici.
Pokud chcete udělat tvůrčí psaní ještě o špetku zábavnější, doporučuji ke kartičkám se slohovými útvary využít i materiál Tematický zásobník (obrázkové kartičky).
Každý žák si tak losuje jednu kartičku ze sáčku pro výběr tématu a jednu kartičku ze sáčku pro výběr slohového útvaru (např. karta “na zadané téma vytvoříš zápis do deníčku” + karta s tématem rodinná dovolená u moře). Mají tak velmi jednoduše během chvilky zadaný útvar i téma, na jejich fantazii je, aby obojí propojili. Díky tomuto získáte opravdu pestré výsledky, zabaví se nejen tvůrci, ale věřím, že zábavná bude i následná kontrola a vzájemné sdílení počinů.