Pro koho: šestá třída
Styl práce: samostatná, skupinová
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ
Pomůcky: atlas, papíry, psací potřeby, pastelky/fixy, nůžky, lepidlo, židle
Výukový materiál provede žáky úvodem do starověkého Egypta. Žáci budou pracovat samostatně i ve skupinách. Součástí jsou i prvky dramatizace (rozvodnění Nilu) a manuální práce s s papírem, nůžkami a lepidlem (mumifikace).
Metodický postup:
- Brainstorming - žáci vytváří v pracovním listě metodou brainstormingu přehled toho, co je napadne, když se řekne Egypt. Informace zaznamenávají pomocí textu i kreseb. Následně pedagog změní instrukce: k nadpisu připíší slovo starověký a škrtnou všechno, co ve starověku v Egyptě neexistovalo (např. bazény z dovolené v Egyptě).
- Kde starověký Egypt najdeme? - Pedagog položí otázku, kde Egypt leží (v Africe). Žáci s pomocí atlasu zaznačí polohu Egypta na slepé mapě v pracovním listě.
- Aktivita: žáci postaví ve třídě několik židlí za sebou a sednou si na ně, ostatní jsou připraveni s dalšími židlemi a mají za úkol čekat na pokyn, kdy židle položí vedle spolužáků, sednou si na ně a rozšíří tak povodí Nilu. Chovají se na židlích jako voda, šplouchají, dělají vlny, můžou vydávat zvuky podobné tekoucí řece. Následují pokynů učitele (text pro učitele).
- Doplnění pracovního listu (každý samostatně, následná společná kontrola).
- Náboženství, aktivita - Co žáci vědí o egyptském náboženství? Bohové mají podobu lidí i zvířat. Některá zvířata považovali Egypťané za posvátné. Pět žáků dostane obrázek se zvířetem, ostatní hádají, co je za zvíře. Může odpovídat jen ANO/NE.
- Náboženství - pracovní list do skupiny, tvorba mumie (prolnutí s českým jazykem: čtení s porozuměním, pracovní postup, možno na závěr zadat úvahu: Kleslo by mé srdce?”, prolnutí s výtvarnou výchovou: tvorba mumie)