Totalitní režimy

Předmět:
Počet stran:
16
Velikost: 12.13 MB
Typ souboru: pdf
Nahráno:
Naposledy upraveno:
30. 10. 2024
Sdílet:

Pro koho: devátá třída

Styl práce: samostatná práce, skupinová práce

Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ

 

Výukový materiál vede žáky k tomu, aby byli schopni identifikovat režim, který nese známky totality. Žáci se stanou soudci, státními zástupci nebo obhájci.

 

Metodický postup:

  • Na začátku hodiny se žáci rozdělí do skupin (nejlépe po třech) a s pomocí brainstormingu se pokusí přijít na to, co znamená totalita, totalitní režim, totalitní systém. Mohou psát cokoliv je napadne (násilí, nesvoboda, cenzura, zákazy, tajná policie, vězení, ...). Poté obdrží do skupiny kartičky obsahující shodné rysy totalitních režimů a některé rysy netotalitních režimů. Jejich úkolem je kartičky roztřídit na totalitní a netotalitní + doplnit brainstorming.
  • Každý žák obdrží jeden z totalitních systémů (fašismus, nacismus, komunismus) a dostane za úkol si režim z listu nastudovat, případně vypsat důležité body, a rozhodnout se, zda se jedná o totalitní systém nebo ne. Pokud se domnívá, že jeho systém není totalitní, stává se obhájcem. Pokud se domnívá, že jeho systém je totalitní, stává se státním zástupcem a jeho úkolem bude systém před soudem usvědčit.
  • Po třídě jsou rozloženy důkazy, které by se u soudního líčení mohly hodit (obrázky, musí jich být větší množství, aby si je žáci mohli vzít s sebou k soudu). Žáci musí vyhledat ty, které se týkají jejich politického systému.
  • Státní zástupci a obhájci si sednou do skupin (vždy fašismus, nacismus, komunismus) a ocitnou se u soudu. Ten, který mluví, je buď obhájcem, nebo (snad) státním zástupcem, ostatní jsou soudci. Státní zástupce musí soudcům představit jeho politický systém, doložit dostatečné množství důkazů a přesvědčit je, že se jedná/nejedná o totalitu. Žáci se ve skupině prostřídají.
  • Další varianta - místo dvou soudců je ve skupině jen jeden soudce. Druhý žák představuje buď státního zástupce, nebo obhájce, podle toho, v jaké roli vystupuje mluvící žák. To znamená, že pokud se žák rozhodne, že jeho systém je totalitní a je státním zástupcem, pak spolužák se ocitá v roli obhájce a pokouší se daný systém „ospravedlnit”.
  • Na závěr žáci hledají na systémech ony shodné znaky. Debata: Jak můžeme odhalit totalitní režim už v zárodcích?

Další produkty od autora Veronika Režná (Radost učit)

524786
Český jazyk
5., 6., 7., 8., 9., ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Domino
Pro koho: 5., 6., 7., 8. a 9. třída Styl práce: samostatná, skupinová, ve dvojicích, společná kontrola Typ materiálu
30.00 Kč
737578
Dějepis
7., ZŠ – 2. STUPEŇ
Přípravy hodiny/lekce
Pro koho: sedmá třída Styl práce: samostatná, skupinová Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ Pomůcky
40.00 Kč
307350
Dějepis
8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Pro koho: druhý stupeň (8. a 9. ročník) Styl práce: ve dvojicích, skupinách nebo samostudium Typ materiálu: vzdělávací
60.00 Kč
717863
Dějepis
6., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pro koho: šestá třída Styl práce: samostatná/ve dvojicích Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ Pomůcky
43.00 Kč
Totalitní režimy Totalitní režimy
Pro koho: devátá třídaStyl práce: samostatná práce, skupinová práceTyp materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ Výukový materiál vede žáky k tomu, aby byli schopni identifikovat režim, který nese známky totality. Žáci se stanou soudci, státními zástupci nebo obhájci. Metodický postup:Na začátku hodiny se žáci rozdělí do skupin (nejlépe po třech) a s pomocí brainstormingu se pokusí přijít na to, co znamená totalita, totalitní režim, totalitní systém. Mohou psát cokoliv je napadne (násilí, nesvoboda, cenzura, zákazy, tajná policie, vězení, ...). Poté obdrží do skupiny kartičky obsahující shodné rysy totalitních režimů a některé rysy netotalitních režimů. Jejich úkolem je kartičky roztřídit na totalitní a netotalitní + doplnit brainstorming.Každý žák obdrží jeden z totalitních systémů (fašismus, nacismus, komunismus) a dostane za úkol si režim z listu nastudovat, případně vypsat důležité body, a rozhodnout se, zda se jedná o totalitní systém nebo ne. Pokud se domnívá, že jeho systém není totalitní, stává se obhájcem. Pokud se domnívá, že jeho systém je totalitní, stává se státním zástupcem a jeho úkolem bude systém před soudem usvědčit.Po třídě jsou rozloženy důkazy, které by se u soudního líčení mohly hodit (obrázky, musí jich být větší množství, aby si je žáci mohli vzít s sebou k soudu). Žáci musí vyhledat ty, které se týkají jejich politického systému.Státní zástupci a obhájci si sednou do skupin (vždy fašismus, nacismus, komunismus) a ocitnou se u soudu. Ten, který mluví, je buď obhájcem, nebo (snad) státním zástupcem, ostatní jsou soudci. Státní zástupce musí soudcům představit jeho politický systém, doložit dostatečné množství důkazů a přesvědčit je, že se jedná/nejedná o totalitu. Žáci se ve skupině prostřídají.Další varianta - místo dvou soudců je ve skupině jen jeden soudce. Druhý žák představuje buď státního zástupce, nebo obhájce, podle toho, v jaké roli vystupuje mluvící žák. To znamená, že pokud se žák rozhodne, že jeho systém je totalitní a je státním zástupcem, pak spolužák se ocitá v roli obhájce a pokouší se daný systém „ospravedlnit”.Na závěr žáci hledají na systémech ony shodné znaky. Debata: Jak můžeme odhalit totalitní režim už v zárodcích?
UUCZ-699670
Dějepis>Pracovní listy>Přípravy hodiny/lekce>Ostatní>9.>ZŠ – 2. STUPEŇ
40.00