Karty na procvičování postupu výpočtu mechanické práce
· 60 příkladů
· 3 obtížnosti
· zadání a řešení
Práce s materiálem ve zkratce:
· žáci si vezmou jeden oboustranný list s příkladem na doplnění
· žáci si zároveň vezmou i druhý oboustranný list s řešením
· řešení si vloží pod zadání
· žák krok za krokem doplňuje postup - a odkrýváním řešení se ujišťuje, zda postupuje dobře
· na druhé straně zadání má druhý příklad - na odpovídající druhé straně řešení má řešení druhého příkladu
Cílem tohoto materiálu je, aby si žáci procvičili, upevnili učivo či se naučili základní postup při výpočtech:
· přečíst si zadání
· znát označení fyzikálních veličin
· vědět, co budu počítat
· znát vzorec
· vypsat potřebné veličiny
· převést veličiny na základní jednotky
· dosadit do vzorce
· vypočítat
· napsat odpověď
Dodatek pro učitele fyziky:
Opravdu jde o základní postup při řešení. Proto se jedná o relativně jednoduché příklady. Je mi jasné, že příklady lze vymýšlet mnohem zajímavěji, např. když jednotlivé veličiny žáci různě vyhledávají, odhadují nebo postup výpočtu může být zajímavější, komplikovanější, víc provázaný s jinými aktivitami apod.
To není cílem tohoto materiálu.
Cílem je naučit žáky rutinu, kterou poté využijí při počítání složitějších příkladů.
Příprava učitele:
Toto je původní základní metoda práce:
· učitel příklady vytiskne oboustranně - bude mít 30 A4
· jednotlivé listy zalaminuje
· rozřeže je v polovině - dostane tak celkem 60 oboustranných A5
· 30 A5 jsou oboustranné zadání, tedy 2 příklady na jedné A5
· 30 A5 jsou oboustranné řešení, tedy 2 řešení na jedné A5
· všechny příklady jsou očíslovány pro snadnou orientaci
Druhá možnost:
U tohoto materiálu je připojena i druhý pdf soubor s jinak uspořádaným materiálem - totiž oboustranný tisky, kdy na jedné straně je zadání a na druhé řešení.
Je na učiteli, kterou variantu zvoli.
Původní varianta je založena na postupném odkrývání (kontrole) postupu řešení.
Druhá je výhodnější v tom, že si žák vezme jen jednu kartu.
Pozor na tisk – je nutné správně navolit oboustranný tisk, aby se vše vytisklo správně – záleží na dané tiskárně.
Žák si zvolí dle obtížnosti:
· příklady č. 1 až 20 - lehká|
· příklady č. 21 až 40 - střední
· příklady č. 41 až 60 – těžká
Žák si vezme podle čísla i odpovídající kartu s řešením. Na řešení se nedívá, řešení si hned vloží POD kartu se zadáním. Orientuje se podle čísla příkladu. Toto platí v případě, že učitel nevyužije druho možnost – řešení na druhé straně zadání.
Práce žáka:
· krok za krokem vyplňuje zadání - na zalaminovanou kartu píše smazatelnou fixou
· odkrýváním kartičky s řešením si kontroluje, zda postupuje správně
· kdy se na řešení podívá, záleží na žákovi - jestli po jednotlivých krocích, po více krocích nebo až na konci
· když má hotovo a zkontrolováno, smaže po sobě ze zalaminovaného listu postup
· buď končí, nebo pokračuje s příkladem na druhé straně (otočí se tedy samozřejmě i řešení a opět dá dospod pod zadání)
· poté si případně může jít pro další kartu s příklady
· v případě DRUHÉ MOŽNOSTI PRÁCE se žák dívá na druhou stranu na řešení podle sebe, buď během výpočtu, nebo až na konci
Tip na mazání:
· mazatelný fix lze jednoduše smazat houbičkou, papírovým kapesníkem
· časem se samozřejmě folie mírně umažou
· jednou za čas je dobré folie smazat mírně namočenou nanohoubičkou - funguje naprosto skvěle
Další možnosti zadání:
· žák kartičku nevyplňuje, ale výsledky si postupně píše někam vedle - na papír, do sešitu (v případě, že nemáte k dispozici laminovačku, popř. smazatelné fixy)
· žák přímo vyplňuje do vytištěného papíru - ten si poté může nechat, popř. nalepit do sešitu (zde samozřejmě je nutný jednostranný tisk)
· zadání lze samozřejmě využít i jako písemnou práci