Vzdělávací materiál pro 2. stupeň základní školy
Víte, že dříve nevypadaly noty jako nyní? Už vás někdo seznámil s nejstarší českou hymnou? Znáte pověst o Pannově flétně? Odpovědi na tyto a další otázky získáte skládankovým učením.
Nabízím přípravu na 3-4 vyučovací hodiny, která je vypracována na základě metody skládankového učení, tj. koncepce kooperativního učení, při kterém se žáci učí sami na základě získaných vědomostí z textu.
Materiál lze využít v hodinách hudební výchovy, ale i v jiných předmětech, ve kterých se učivo prolíná, tj. v dějepise, českém jazyce. Je vypracován primárně pro druhý stupeň základní školy, ale lze jej využít i jako zpestření na SŠ.
Materiál obsahuje:
- Průvodní list
- Podrobný popis metody skládankového učení
- Rozřazovací karty pro domovské i expertní skupiny + návodný plánek rozřazení ve třídě
- 5 odlišných textů na téma:
- Pravěká hudba
- Čárky a tečky nad notami (neumy)
- Středověká duchovní a světská hudba
- Nejstarší hity
- Teorii spjatou se vznikem hudby
- Barevně zaznačené řešení
TIP:
- Vždy žákům připomínejte, ať si přečtou nejdříve otázky, které jsou součástí každého textu. Jedná se o "návod", jakých informací se držet a co zjišťovat.
- Ať si je přečtou klidně 2x, 3x bedlivě, aby text nemuseli opakovaně stále dokola a dokola číst, čímž se výrazně navyšuje strávený čas nad textem.
- Práci zvládnou i žáci 6. ročníku, ale pro některé žáky je text náročný. Musíte jim často pomáhat a směřovat je k odstavcům, ve kterých informaci naleznou. Pak jde vše hladce bez potíží a i ti, které škola moc nebaví, přece jenom vypracování odpovědí zvládli a vědomosti ostatním předali.
- Text s č. 3 doporučuji dát šikovnějším žákům, neboť je delší a obsahuje spoustu informací.
Nechť materiál dobře poslouží. :-)
Cíl:
- Žák porozumí čtenému textu a dokáže odpovědět na předem zadané otázky
- Žák dokáže spolupracovat s ostatními spolužáky
- Žák dokáže naslouchat druhým, argumentovat, vhodně reagovat
- Žák získá základní vědomosti o nejstarší hudbě