Milé kolegyně,
ve třídě jsem s dětmi malovala křídami a učila je stínovat na geometrických tělesech. Děti byly nadšené a moc je to bavilo, proto jsem se rozhodla přípravu a popis sdílet s Vámi.
Spojila jsem tak výtvarnou výchovu - malování, pracovní vyučování - stříhání a lepení a matematiku (geometrii).
Postup práce:
- Nejprve jsem děti seznámila s obsahem dvouhodinovky.
- Rozdali jsme si čtvrtky A3 (můžete ale také pracovat na jednom velkém kooperativním obrazu)
- První, co jsme malovali, bylo modré pozadí vesmírné oblohy s tmavším přechodem vpravo do černé. Dobře jsme rozetřeli prsty.
- Druhou malbou byly žluté ovály, které jsme také prstem rozetřeli.
- Pak jsem dětem ukázala planetu SATURN a popsali jsme si jak vypadá. Zeptala jsem se jich, jaký geometrický tvar ta planeta připomíná. Děti odpověděly, že - KOULI. Pak jsme si řekli vlastnosti koule.
- Rozdala jsem dětem pouze planetu (obrys) a ony ji vystřihly a nalepili. Pracovala jsem na tabuli názorně na svém obrázku a popisovala vše co dělám a proč. Děti mne napodobovaly.
- Pak jsem rozdala dětem rakety a při vystřihování, lepení a vybarvování jsme si povídali o letu na MĚSÍC, o kosmonautice a td...
- Po umístění rakety jsem zvolila kvádr, aby byl vpravo v pozadí. Vždy i u ostatních tvarů jsem postupovala tak, že jsem se dětí nejprve zeptala, co je to za tvar a aby mi řekli, co o něm víme. (geometrické pojmy jako - vrchol stěna, hrana, protilehlý, sousední...)
- Takto jsme postupně přidávaly vybraná geometrická tělesa.
Dětem se tato práce opravdu velmi líbila a jejich rodičům podle odezvy také.
Pokud jsem Vás inspirovala, uděláte mi radost. Podívejte se i na mé další materiály do výuky. Mám jich už stovky :-)
Mgr. L. Sudová - PRIMAÚČA