- Soubor obsahuje všech 11 základních barev (bílá, žlutá, oranžová, růžová, červená, fialová, modrá, zelená, hnědá, šedá a černá), které by dítě nastupující do primárního vzdělávání mělo znát. Pro lepší ,,pochopení" barvy jsem přidala i objekty, typické pro danou barvu (např. oranžová -) pomeranč, žlutá -) měsíc). Děti v MŠ neučíme barvy typu: korálová, lososová (tv. odvozené). K vytvoření barev mě iniciovalo, když jsem nastoupila do mateřské školy, absence názorně- demonstračních obrázků (v tomto případě barev) a jako klasická ,,tvořivá" učitelka mě nenapadlo nic jiného, než si je vyrobit sama :D. Dítě předškolního věku si danou věc lépe zapamatuje, když danou věc vnímá i pasivně (vidí obrázky každodenně ve třídě, v pozadí). Snažila jsem se (až na výjimky) dát obrázky, se kterými se dítě setkává v každodenním životě. Kartičky obsahují reálné obrázky ale i ilustrované. Snažila jsem se však zůstat na rovině ,,reálnosti", pro upevňování reálných představ dítěte, přesto jsou tu i obrázky typu (clipart, nakreslené...) Myslím, že to do školky v určité míře, i přes názory pedagogické veřejnosti, ať upevňujeme reálné představy a seznamujeme děti s reálným světem, patří. Avšak obrázky jsou pro dětské oko velmi přívětivé (vyzkoušeno kolegyněmi a i ,,mými" dětmi :D).
- Jak s kartičkami pracovat?
A, Obrázky určitě zalaminuj
B.
-) Kartičky vyvěste na viditelné místo, budou dítěti sloužit jako pomůcka při učení barev a pomůcka i při diagnostice učitele
-) Barevné pexeso: Vytiskněte kartičky dvakrát a hrejte s dětmi jako klasické pexeso
-) Pomůcka při podpoře komunikačních dovedností (Řekni, co vidíš na obrázku...)
- Cíl: naučit děti barvy, podporovat zrakovou diferenciaci, rozvoj slovní zásoby, podporovat řečové dovednosti
- Přeji, ať potřebným kartičky pomohou :)
Učitelka Zuzka