Materiál zaměření na definování a rozeznání fake news a spolehlivých zdrojů zpráv/ informací. Vhodné pro 2. stupeň ZŠ, případně pro nižší ročníky středních škol. Zdroje článků jsou uvedeny v materiálu. Fake news články vyrobila autorka z reálných článků.
Obsahuje:
- 5P zdrojů - Pracovní list, ve kterém žáci porovnají různé druhy zdrojů (tištěné, online apod.) na základě zadaných kritérií. Následně mají prostor dopsat jejich názor na daný zdroj. Na základě vyplněných PL by měla ve třídě proběhnout diskuze (jednotlivě rozebrat názory na daná média), případně dovysvětlit, proč je některý ze zdrojů méně/ více spolehlivý.
- infografiku "Jak poznám fake news?" - poskytuje "návod" k určení fake news, napovídá, na co by se měli žáci zaměřit. Ve variantě A4 (k promítnutí na tabuli, vyvěšení do třídy) a A5 (k tisku a nalepení do sešitů, založení do desek s poznámkami).
- Fake or fact? - Žáci dostanou pracovní list s uměle vytvořeným fake news článkem. Jejich úkolem je odpovědět na otázky, posoudit zda se jedná o falešný nebo pravdivý článek. Každý PL obsahuje QR kód, který po načtení ukáže žákům originální článek. Soubor obsahuje 5 fake news a 5 neupravených (reálných) článků.